Gasbeton - Overligger bærende

Hej alle

Jeg har brug for lidt input. I forbindelse med renovering af vores køkken skal vi have flyttet en væg så dybden bliver ca. 65 cm så der vil være plads til et normalt skab.

Pt. er der ikke noget over skabet, men jeg vil væggen over det kommende skab og spørgsmålet er om en bærende overligger er nødvendig eller ej? Der er loftrum bag ved muren.

Har i andre løsninger?

 

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forstår jeg dig rigtig så vil du beholde den stump væg der kan blive over skabe, ( den del med de sorte striber) og lave en ny væg bagved eller?

Gasbeton kan sagtens holde sig selv uden overligger på bredde, 1-1,5 m Men hvis der er spær eller lignende der lægger sin last på, så er det en anden sag

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for input Erik - kan godt se det det ikke lige giver så meget mening hvad jeg skriver Har prøvet med et par opdaterede tegninger. Den nye mur kunne gå til kip ligesom den nuværende, men det vil begrænse pladsen til at komme rundt på loftet så det ønsker jeg ikke. Det er ikke nogen spær der hviler på den eksisterende væg så jeg tænker ikke den er bærende. 

Bredden på "hullet" er 121 cm. Betyder det så det ikke er nødvendigt med en overligger, men jeg blot kan lave en midlertidig understøtning og lime/skrue gasbeton plader fast til den eksisterende væg. Efter tørring kan understøtningen fjernes igen?

 

Ja det kan du. Men gasbeton er lidt anderledes end mursten og mørtel. Der skal limen ikke udfylde nogen mellemrum, men blokke skal sidde helt tæt sammen. Og have lim på hele fladen
Det sidste stykke du sætter i skal være en kile, både for at få fuld pres på limen og for at limen ikke skrabes af under montering.
Hullet er 125 cm så det er lidt mere end 2 blokke i bredden, og kilen må gerne være 15 cm
Så du saver 10 cm af den ene blok. Saver et stykke af en blok på 15 cm i bredden. Den deles diagonalt, og den ene halvdel af kilen limes på normalt, men den anden halvdel kommer ovenfra og presses/bankes ned, så limen presses godt ud. Sådan gør du for hver række. skiftevis i den ene og den anden side.
Men det skader da ikke at banke et par stumper jern, store søm eller skruer ind i væggen i underkanten af nederste blokrække.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis