Mur i herregårdsblokke

Hej alle.

Jeg er ved at lave nogle støttemure i haven med herregårdsblokke, men er blevet gjort opmærksom på, at de måske ikke kan holde. Derfor vil jeg høre til jeres erfaringer. Jeg vedhæfter et par billeder. Stenene er sat i tørbeton, og limet sammen med lip. Der var en støttemur før i knækfliser som lå løse, sat på jorden. de flyttede sig ikke.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal sørge for og bagstøbe dem, hvor langt er de i jorden? Så skal det nok holde.
Har selv lavet en i sommers ca samme højde som din til en terrasse - og det holder da indtil videre 😉
Du kan alternativt fylde bagsiden med stabilgrus/grus for at lede vandet væk, så siger de kloge at den holder bedre.

Da jeg byggede min mur som er på 70 cm høj startede jeg ca. 20 cm under terræn på hårdt stampet statilgrus og med jordfugtig beton.

Løbende mens jeg murede op smurte jeg rigeligt med lip imellem og på bagsiden for at få det hele godt bundet sammen. I hjørnerne (hvor muren drejer 90 grader) fik den en masse beton for at holde hjørnet sammen (mest fordi jeg kom til at blande for meget beton)

Pga. højden på min mur lagde jeg i stabilgruset også et drænrør for at lede vandet væk. Her 1½ senere står den stadig.

Du kan evt. følge denne vejledning http://www.fc-beton.dk/hvordan-laver-jeg-en-stoettemur-opbygning-af-stoettemure_524.html
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også