Hvilke maskiner er need to, og eller nice to have?

Hej Alle

Efterhånden som projekterne i hytten skrider fremad, er mængden af maskiner efterhånden fulgt godt med. Og jeg er efterhånden begyndt at spørge mig selv om ''er det nu nødvendigt'' (selvom man selvfølgelig ikke kan få nok maskiner)

Hvad tænker i er et need to have?

Jeg har efterhånden følgende på lager: bordrundsav, kap&geringssav, rundsav, blå bosh: skruemaskine 18v, finecutter 18v, vinkelsliber, slagbormaskine, akku og kablet stiksav.... og jeg kunne blive ved. 

Tænker at jeg ikke kan leve uden en overfræser, men ved ikke om det bare er mig, som er maskine liderlig. Får man brugt sådanne en krabat?  

 

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er det kun dig selv der kan afgøre, men du har vel klaret dig uden overfræser indtil nu...

Jeg har en overfræser, men bruger den ikke ret meget, mest til at lave rundinger på div. kanter, det kunne jeg ligesågodt slibe.

I gamle dage kunne en tømre vel klare sig, med hammer håndsav, kølle og lidt stemmejern, borsving med sneglebor, samt et par håndhøvle.


Vi prøver igen, i morgen --
Et kort svar
- vi har et motto = "aldrig gå ned på udstyret" .. det er lige meget om man kun bruger det 1 gang om året..
- er det "rart at have" - så skal man have det ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Som de andre har skrevet så kan man klare sig med det mest basale håndværktøj, men det ER sjovt at få nye maskiner
Jeg har købt værktøj efter hånden som behovet kom. En borehammer med mejsler var nødvendig da jeg skulle banke betongulv op i kælderen, men siden da har den kun været i sving ganske få gange... En polermaskine blev indkøbt til et højttaler projekt, og den har ligget i skabet lige siden
Omvendt så har jeg 2 overfræsere (den ene er fast monteret på et bord) og de bliver flittigt brugt, så det er altsammen et spørgsmål om temperement, pengepung og plads 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis det er "husprojekter" så er overfræser vel ikke noget man bruger ret meget. Bevæger du dig over i møbelprojekter så er den Uundværlig. Og der mener jeg reoler senge, borde, vinduesbundstykker  m.m. 

Ellers har jeg nogenlund det som du nævner, nogle i flere eksemplarer købt på maskinauktioner. Men først da jeg fik en dyksav med føringsskinne opdagede jeg hvad det vil sige at save lige.  ikke bare lige men sådan fabriks lige


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En dyksav står også højt på listen her... Det må blive det næste stykke værktøj efter overfræseren, som jeg ikke kan leve uden (bilder jeg mig selv ind)
Annonce
Jeg går og kredser om en sådan et sæt her - har ligesom dig, bildt mig selv ind at det er uundværligt!
http://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj/kap-geringssav/metabo-kap-geringssav-m-stel-9126899

Jeg skal til at skære nye fodpaneler og gerigter til hele huset, men ja hvad så bagefter?
Løgstør Bådbyggeri holder kursus i brugen af overfræser, og der opdager man at den faktisk kan bruges til en hel del, som man måske ikke lige havde regnet med. Kan anbefales.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Til IT manden: Den er rigtig fin og ret billig. Til fodpaneler og gerikter er den faktisk næsten uundværlig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg bruger ofte følgende værktøj (bore/skrue maskine, håndsav, pudsemus, overfræser og vinkelsliber/multicuter) i nævne prioritering.
Overfræseren bruges til at runde kanter af med på massive plader, lave udskæringer og tilpasninger som ellers ville være svære - udskæring til køkkenvask m.m.
primært et værktøj jeg bruger når jeg arbejder i massivt træ - enten bordplader, stolper eller hylder/døre.

Om du har brug for en overfræser handler alt i alt om du arbejder i hård træ (massivt) eller mere i spånplader (som istedet fint kan bearbejdes med sandpapir/håndrasp)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis