Whirlpool køle-/fryseskab køler ikke nok

Hej,

vi har et lille problem med vores kombi køle-/fryseskab. Det er af typen CB601W fra Whirlpool (gennem Ikea)... det fulgte med huset da vi købte det, og vi ved det er cirka 6 år gammel, så garantien er udløbet.

Generelt har vi den sidste tid undret os over at mælken blev lidt hurtigt sur i køleskabet, og tænkt over at fx dåse sodavand ikke var super kolde som de plejede - og dette synes bare at være blevet meget værre over den sidste uge. Skal lige have lavet test med koldt vand, men vil tro det ligger på 10-12 grader i køleskabet (og den er skruet op på maks køl = 7) - om aftenen virker det dog koldere end her om morgenen. Når døren har været åbnet lidt kan man høre at køleskabet kører - men det bliver bare ikke koldt nok. Da jeg er blevet mere opmærksom på det mærkede jeg i går aftes på et par sodavands is i fryseren, som var fint frossen - men da jeg mærkede i morges var de lidt bløde i det, så umiddelbart er det både køleskab og fryser der har et problem

Jeg overvejer om det kan være thermostaten der er stået af, og overvejer at bestille en ny (koster cirka 300,-) og se om jeg selv kan skifte det og se om det gør nogen forskel - umiddelbart kunne jeg dog ikke lige finde en skrue på boksen med thermostaten i køleskabet, men der må være noget et sted.

Et nyt køleskab af samme model koster cirka 3500,-, så hvis det bare er thermostaten ville det jo være noget billigere - men hvis det er andet og der skal en tekniker ud, og det ikke er dækket af garanti, så er jeg lidt i tvivl om det overhovedet kan betale sig, eller om det er bedre bare at købe et nyt?

Køleskabet er nygget ind i skab, og det står omkring 10 cm fra muren og der er fin ventilation i skabet og det har fungeret fint i flere år.

Nogen folk her der ved noget om det - kan det være thermostaten? Kan det betale sig at få en tekniker ud, eller er det bedre at købe et nyt?

På forhånd mange tak

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her i sommervarmen KAN det være fordi termostaten er skruet helt i bund. Hvis køleskabet ikke magter at følge med, så dannes der rim på køleelementet. Det forringer skabets muligheder for at køle og den får endnu sværere med at følge med.
Det er sådan at afrimning kun finder sted når valgt temperatur er nået, og når man aldrig den, kommer der ingen afrimning.
Du skal naturligvis også sikre dig at lågen ved almindelig brug slutter tæt. Brug et stykke papir og tjek hele vejen rundt. Du skal kunne mærke at papiret er i klemme.
Hvordan har frysedelen det er temperaturen ok der.??

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej,
tak for svaret.
Har i et par dage skruet skabet op på maks køl - dvs. 7 på termostaten, hvor den ellers altid har stået på cirka 3½ og det har været fint. Det har ikke haft nogen større effekt. I morges var skabet helt tørt indvendig, men i går aftes var der lidt rim på "bagvæggen" i skabet som den gør af og til - og da det skete var skabet også noget koldere end her til morgen.

Problemet med temperaturen er også i fryseren - kødet mærkes både i går og i morges til at være frossen, men en sodavands is jeg mærkede på i morges var ret blød og er ellers altid helt hård, så fryseren holder heller ikke temperaturen som den skal.

Det er et indbygningsskab, hvilket gør det lidt svært at lave testen med papir som du skriver (pga. selve lågen på skabet det står i). Men det er også to låger, så tænker at det vil være underligt hvis de begge pludselig ikke sluttede tæt - der er fin modstand pga. vakkum når døren skal åbnes, så det tyder på at der sluttes fint tæt?
Det mangler kølemiddel som en kølemontør kan efterfylde , men jeg tvivler at det kan betale sig , da det er meget dyrt , og det er er besøg af en kølemontør også.................................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Karl Smart - tak for svar. Du er sikker på det er kølemiddel der mangler og ikke "bare" termostaten der er gået? Jeg tænker at den jo som sagt køler i perioder og fryseren også holder nogenlunde temperatur - men her i morges hvor køleskabet ikke var ret koldt og is i fryseren var bløde, da kørte det ikke, så tyder ikke på den overhovedet forsøgte at få temperaturen ned? Kan det ikke tyde på at det er termostaten det er galt med?

Umiddelbart tænker jeg at jeg prøver at købe et nyt termostat som jeg har fundet til 300,-... ser om det får det til at virke ved at skifte dette, og hvis det ikke gør, ja så må det være et nyt skab i stedet.

Tænker også det er for dyrt med en tekniker - kan jo hurtigt løbe op, og så er det måske bedre bare at få et nyt skab med ny garanti osv. i stedet.
Spild af penge .......hvis du kan finde ud af det så sæt de 2 ledninger sammen som går ind i termostaten (kortslutte den) og hvis køleskabet kører og bliver meget koldt så er det termosten , husk at slukke for strømmen før du starter..........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Den sidste fra Karl smart er en udmærket test. Netop ved indbygningsskabe er der store chancer for utæt dør. Køleskabs dør skal være tæt, skabsdør skal helst ikke røre noget som helst. Og papirmetoden virker også fint på de skabe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen begge,
super jeg prøver med papiret når jeg kommer hjem - tænkte bare det ville være svært at mærke når papiret bøjer grundet skabslågen foran selve køleskabet.

Men umiddelbart når skabene lukkes så er der ikke nogen lyd af noget træ der går på - og når den er lukket kan der trykkes yderligere måske en 5-10mm før skabslågen rammer skabet - altså hvor listerne bare giver sig.

Lyder også fint med at prøve at kortslutte den og se - det er vel bare at tage ledningerne fra termostaten og forbinde dem direkte i stedet, ikke? (Selvfølgelig gøres mens den ikke er sat til strøm). Og derefter bare tænde skabet igen og lade det stå lidt tid og se om temperaturen falder meget?

Det lyde også for mig som om dit køleskab har smidt ladningen, hvilket betyder det er utæt i køle-kredsen, og dermed færdigt, da det er for dyrt at fikse.
Køb du hellere et nyt. 6 år på bagen r også meget i den verden, så der kan spares nogle kWh på at skifte det ud.

 

Prøv nu lige den med termostaten. ! Der er sikket spadesko, og de kan sagtens flette ind i hinanden uden at gøre yderligere. Så må du passe på småbørn o.s.v
Selv om skabs lågen ikke går imod, kan hængselsiden godt holde den ude. Det vil dog samtidig give en masse rim og det er jo ikke det du beskriver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen,
jeg nåede ikke at få kigget på termostaten i går efter arbejde (der var ingen skruer i boksen med termostat, så skal lige finde ud af hvordan jeg får den pillet af), men forsøgte med papiret rundt i kanten - der var modstand hele vejen rundt langs lågen.

Jeg undrer mig bare over hvis det skulle være kølemiddel eller kompressor, da den jo køler lidt og fryseren også køler nok til at alt ikke bar er tøet op.

Der er noget rim i fryseren, men ikke i køleskabet - kun på bagvæggen når den kører af-rimning (som jeg kunne læse den gjorde når den når "ønskede" temperatur) - og når den kan lave rim på bagvæggen må den jo også kunne køle.

Så umiddelbart synes jeg selv det kunne tyde på at jeg enten tager fejl med papiret og den ikke slutter tæt, og derfor ikke kan holde temperaturen nede - men så undrer det mig at kompressoren ikke kører når det er "varmt" inde i skabet. Eller at thermostaten er blevet syg og skal skiftes.

Skal også lige siges at selve køle-/fryseskabet er skruet fast med beslag i selve skabet, så den ikke kan flyttes rundt.

Jeg endte med at bestille en ny thermostat i går i håb om at det bare er den Det er egentlig rigtig noget bøvl ikke at have et fungerende køleskab...
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis