Opklodsning og isolering af gulv på bjælker

Hej

Jeg har revet mit gamle gulv op for at lægge spånplader til gulvvarme.

De gamle bjælker ligger løst og dårligt opklodset. Forneden er der en betonbund med noget løst stampet rockwool. Ingen dampspærre eller lign.

  • Bør bjælkerne fastgøres, sådan de ikke i fremtiden kan skride?
  • Hvordan lægger jeg nemmest isolering imellem bjælkerne for at undgå træk?

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at være expert så ville min største bekymring ved det du viser være at få lavet en konstruktion hvor strøerne bliver fugtige, med skimmel/råd til følge.

Tænker du at hænge isolering imellem strøer og bevare et hulrum under?
Ligger beton under imod terrændæk?
Og tænker du at undlade at udlægge en dampspærre?
Hej CSM

Jeg har tænkt mig at fjerne det løse isolering i bunden. Herefter nedlægge en "fugtspærre" på betonen- så tæt som mulig!

De løse bjælker klodses op på nogle nye plastkiler. Under bjælkerne monterer jeg nogle gamle brædder, hvor jeg lægger vindpap og isolering ned. Evt. noget skum ude i siderne for at få det hele tætnet. Herefter en dampspærre og så mine spånplader.

Dette efterlader et hulrum under bjælkerne.

Lyder det nogenlunde fornuftigt?

Nej - med dit forslag etablerer du en tredobbelt dampspærre i forskellige niveauer - beton, fugtspærre og dampspærre - det kan næsten kun gå galt. Hvis du vil have gulvarme, så må betonen op og et ordentligt isoleringslag etableres med en dampspærre som noget af det sidste.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Det ligner med taget i baggrunden at du er oppe på 1.sal, så kan betonen tages op da uden at du står med et hul ned til underetagen?

Ellers er enig med ViFixerDet. Du får nok et issue med dampspærrer i din konstruktion når du ligger en nederst imod beton.
Det er skam på stueetagen. Taget i baggrunden er en garage der ligger lavt på grunden. Det er ikke rigtigt nogen mulighed at fjerne betonen, da det er terrændækket. Gulvvarmen skal laves i samme højde som de resterende rum, hvilket vil sige på plader på bjælkerne.

Kan det anbefales at droppe dampspærren, men stadig holde fast i en fugtspærre samt vindpappen mellem bjælerne (simpelt for at få noget isolering op under gulvet)?
Annonce

Det ser ud til, du har 25-30 cm fra beton til overkant af bjælker?
I så fald ville jeg kigge på en løsning som denne:
http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton

Så kan du få den rette mængde isolering, og slipper for problemer med fugt, da der ikke er noget organisk under fugtspærren.


Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24681' class='af-profile-link'>jenshøj</a> på 12-09-2016 18:59
<p>Det ser ud til, du har 25-30 cm fra beton til overkant af bjælker?

I så fald ville jeg kigge på en løsning som denne:

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton</p>

<p>Så kan du få den rette mængde isolering, og slipper for problemer med fugt, da der ikke er noget organisk under fugtspærren.</p>

I givet fald bør betonpladen perforeres, så den ikke udgør en dobbelt dampspærre.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis