Værksted, gulvstøbning til kant? + Trykluft?

Hej Alle

Jeg er ved at lave opvarmet garage, og vi nærmer os gulvstøbning. Til info, så er det lagt 350mm isolering i gulvet. Og der kommer gulvvarme.

Jeg har 3 ting jeg gerne vil have input til:

1. Der bliver 50mm kantisolering, men hvad gør jeg ved port hullet og ved døren? der kan jeg jo ikke have isolering 50mm ude, når man skal køre over med biler, eller gå over. Planen var at male gulvet når det er støbt og slebet. Skal man bare undlade kantisolering foran port og dør?

2. Der skal jo trykluft rør rundt i værkstedet, hvor store rør bruger man til det? 1/2"?

3. Er det en god eller dårlig ide at trække et trykluftrør (galvaniseret) på tværs af værkstedet nedstøbt i betonnen, det ville være nemmere end at skulle kører det over port eller vinduer.

Håber I vil komme med lidt indput

Mvh

Morten


Mvh

Morten

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
½" rør ganske udmærket.. (medmindre du har en monster stor kompressor)

Vi prøver igen, i morgen --
Selvom man støbte rør ned i gamle dage ville jeg ikke gøre hvis det var mig. Det rustet på et tidspunkt og det er øv når det er det sker.

Hvad angår din isolering spekulere jeg over om det er en beboelse du er ved at lave,samt hvordan du afslutter de 50 mm langs væggene. Tror personligt ikke en fuge er særlig pænt. Men ved dør og porthuller kan du jo reducere til 20 mm og fuge det efter maling. Jeg malede ikke mit gulv da jeg byggede og ville egentlig have haft klinker men tror ikke jeg får det gjort nogensinde.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg kunne jo i teorien bare bruge pex rør, de kan jo også tåle 10 bar + de vil blive forstærket af betonnen

Nææh det er ikke beboelse, men jeg vil hellere bruge lidt på isolering nu, end at bruge mere på varme senere, det er en god investering, det har det i hvart fald vist sig at være på huset, bruger 5500 om året, på at opvarme 160kvm til 23-34 grader

Ved vægge er det intet problem, der kommer væggen ud over, så der kan man ikke se kant isolering.
Ja klinker ville løse problemet, men det er sq dyrt! så den vej skal vi ikke.

Ellers skal jeg ligge tendorstål ved porten og "kun lave 5cm betonlag 5cm ind, og så bliver der bare en kuldebro der..

Mvh

Morten

Du kan ikke undgå den kuldebro ved porten. Vær opmærksom på ved opvarmning at hvis du skal arbejde lidt derude er det rigeligt med 16-18 grader. Du skal nu heller ikke være så bange for at varmen suser ud af gulvet alle mulige andre steder. Varmen trækker jo opad selvom det er gulvvarme

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Dengang man brugte jernrør i gulve blev de pakket ind i tjærepap hvis det blev gjort rigtig. Hvis der kommer mørtel eller cement på rørene har de mere tilbøjelighed til at ruste. Så hvis det gøres rigtig kan de holde i mange år.
Du bliver nødt til at acceptere lidt kuldebro ved port og dør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ender du med at støbe rør ned, så pak det ind i et lag isolering, så der er plads til at røret kan bevæge sig lidt når gulvet tørrer op.
Ok, jeg støber bare ud til kanten så, og tænker ikke videre over det Jeg kan stadig ikke rigtigt bestemme mig med det lufttryksrør, den bobler jeg lige videre over, men tak for indput og tanker

Mvh

Morten

Der hvor jeg stod i lære havde de støbt trykuftrørene ned i betongulvet, det gav alt for meget kondens i rørene, så der blev trukken nye rør langs væggene i ca 1 meters højde.. (gulvet var uden isolering)

Jeg har brugt 20mm pex rør til noget af mit trykluft, det har ikke givet problemer (ikke støbt ned)

Jeg har en mellemstørrelse kompressor på 5,5 hk 300 l tank, ½" rør har været nok, til min sandblæser som holder kompressoren kørende konstant når der sandblæses i længere tid

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan sagtens støbe rørene ned, Nu du har godt med isolering så smid dem da midt i isoleringen.

Men personligt ville jeg aldrig bruge 1/2 til andet end en håndvask. 3/4 er minumum, helst 1"
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også