Værksted, gulvstøbning til kant? + Trykluft?

Hej Alle

Jeg er ved at lave opvarmet garage, og vi nærmer os gulvstøbning. Til info, så er det lagt 350mm isolering i gulvet. Og der kommer gulvvarme.

Jeg har 3 ting jeg gerne vil have input til:

1. Der bliver 50mm kantisolering, men hvad gør jeg ved port hullet og ved døren? der kan jeg jo ikke have isolering 50mm ude, når man skal køre over med biler, eller gå over. Planen var at male gulvet når det er støbt og slebet. Skal man bare undlade kantisolering foran port og dør?

2. Der skal jo trykluft rør rundt i værkstedet, hvor store rør bruger man til det? 1/2"?

3. Er det en god eller dårlig ide at trække et trykluftrør (galvaniseret) på tværs af værkstedet nedstøbt i betonnen, det ville være nemmere end at skulle kører det over port eller vinduer.

Håber I vil komme med lidt indput

Mvh

Morten


Mvh

Morten

Hej Alle Jeg er ved at lave opvarmet garage... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ang trykluft i gulv, har du 3 problemer:
1) Det skaber afkøling af luften, og dermed kondens
2) den kondens der er i rørene, kan du ikke få ud af røret i gulvet, og dermed bliver det til en vand beholder, og dermed ruster røret hurtigere.
3) Du kan ikke komme "ned" og rengøre det, hvis du får en "prop" i røret, hvor rør på væggen kan afmonteres, og renses mekanisk.

Ang. dimmention er her et par pointer at tage med i betragtningerne:
a) Jeg vil anbefale dig ½" pr forbruger, hvis det er små slagnøgler til f.eks. 1/4, 3/8 eler 1/2" toppe. Er det til 3/4" eller større, vil jeg anbefale dig mindst 3/4" pr forbruger.

b) Husk, jo større rør, jo større "reservoir" har du, ud over kompressorens eget reservoir.
Er røret fra kompressor til yderste forbruger(e) langt, dvs. mere end 10 meter, så skal du også gå endnu enstørrelse op i dimmention for at reducere dit tryktab i rørene under forbrug.

c) Husk at have en væske udskiller monteret centralt, f.eks. lige efter kompressor tanken, og så på røret lige inden for i din garage/værkstedet. Og husk at dræne tank og væske-udskillere jævnligt under forbrug, især når det er varmt og fugtigt i luften.
Vær OBS på disse udskillere skal være rated til fuldt flow, så de ikke bliver en flaskehals.

d) Hvis du regner med mere end én forbruger, så vil jeg klart anbefale dig en halv til hel tomme ekstra end største enkelt-forbruger. Husk at tænke over hvor meget forbrug du kan komme op på hvis alle udtag er i brug, så skal hoved røret kunne levere til alle dine udtag uden betydeligt tryktab.
F.eks. 4 udtag a ½" så skal du som minimum have 1" "hovedledning".
2*3/4" + 4*½" vil kræve mindst 1 1/2" om end 2" vil være en god idé.

Tænk over at have et stort reservoir/tank, så kan din kompressor kører start-stop regulering meget mere økonomisk, og den behøver ikke at have 100% kompressor kapacitet til hvad din største forbruger kan trække alene.
Det skal dog opvejes mod hvor meget trykluft du bruger, og hvor ofte du bruger trykluft, da det jo også koster noget energi at fylde reservoiret op.

 

Hvis det er et " en mands " værksted behøves man ikke så tykke rør, men er der langt ud til forbrugeren, kan det jo godt være ½" rør er for lidt..
Jeg har 8 meter ½" der er gennemgang nok til at min 5.5 hk kompressor med 300 l tank ikke kan følge med.
Men har trådstarteren en større kompressor, kan ½" rør jo meget vel være for lille.

Vi prøver igen, i morgen --
Kompressoren er ikke 100% valgt endnu, men det bliver helt sikkert en stor en, der kommer kun mig i værkstedet, men der skal laves en sandsliber boks og andet der kræver meget luft, så måske jeg bare skal starte med 3/4", 1" er måske også at gå lige over gevind Og tak for den super gode forklaring.

Mvh

Morten

Tro mig 1" er ikke at gå over gevind. Jeg skiftede selv alle rør i et værksted fra 3/4 til 5/4
Hold da op en forbedring, både med den lille kompressor og med den store
Vil sige at et stort hoved rør gør dit tryk mere stabilt, som tidligere nævnt, virker det jo også som ekstra reservoir, og jo større rør,jo mindre modstand.

 

Nu vi er ved trykluft / kondensvand, så er det sådan at det er en naturlov at der kommer vand i luften. Populært kan man sige at man presser luften sammen og det prøver man så også med fugten i luften.

Der er så 2 muligheder for at komme ud over problemet .

1- At man anskaffer sig en køletørrer der står lige efter kompressor. Den køler luften ned så vandet fortætter i den og så bliver lukket ud. Når så luften opvarmes i rørene igen vil den være tør.

2. At man laver sin installation så man undgår vand i værktøjet. Man kan starte med en vandudskiller, men der kan stadig fortættes noget vand bagefter den. Så hovedrøret skal have et fald væk fra kompressor. Ude i enden af hovedrøret (det laveste punkt) laver man en afgrening ned til en lille potte/beholder som vandet vil samles i. Den kan man lukke vand ud af. Alle luft afgange skal så laves med et T hvor´afgange vender lodret op. Så må der gerne sidde 2 stk 90 gr. eller 1 180 gr. bøjning så det alligevel kommer ned.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også