Volvo B16 "Krabat" bliver for varm.

Hej Alle.

Da der ikke er et traktorforum poster jeg her. Jeg og en gammel ven har skiftet toppakning på hans gamle traktor. Topstykket blev planet da det lækkede mellem to cylindre. Problemet er nu at den begynder at koge hvis den bare står og køre. Han fik sin toyotamekaniker til at bestille en ny termostat hjem, men når den er i så begynder den at losse vand ud af overløbet i mængder. Ikke bare det lidt som det udvider sig første gang. Hvis vi køre den uden termostat så går det fint. Vandpumpen er ok og køleren er ny. Er det en forkert termostat vi har fået eller er der andre bud på hvorfor den opføre sig sådan?

Forslag modtages med taknemlighed.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror det er termostaten.
Det kan være en termostat til en forkert temperatur. Volvomotoren bruges jo som både bil og traktor motor...
Og jeg kan nemt forestille mig der er forskellig køle billede... Køleren på traktoren er nok lidt enklere og sikkert også blæseren... Så en termostat der åbner tidligt lyder som en rimelig løsning.

Men prøv at stille spørgsmålet her www.dvtk.dk der vil helt sikkert være nogle der ved en masse om hvordan problemet håndteres....

Mvh Njord

MVH Njord
Skrevet af kovas på 10-09-2016 20:53

Hej Alle.

Da der ikke er et traktorforum poster jeg her. Jeg og en gammel ven har skiftet toppakning på hans gamle traktor. Topstykket blev planet da det lækkede mellem to cylindre. Problemet er nu at den begynder at koge hvis den bare står og køre. Han fik sin toyotamekaniker til at bestille en ny termostat hjem, men når den er i så begynder den at losse vand ud af overløbet i mængder. Ikke bare det lidt som det udvider sig første gang. Hvis vi køre den uden termostat så går det fint. Vandpumpen er ok og køleren er ny. Er det en forkert termostat vi har fået eller er der andre bud på hvorfor den opføre sig sådan?

Forslag modtages med taknemlighed.

Ja efter din beskrivelse, er der noget der tyder kraftigt på det er termostaten der fejler. Det kan skyldes to ting. 

  1. Termostaten er defekt (åbner ikke).
  2. Temperaturen hvor termostaten åbner er for høj (bør være stemplet og åbne ved 82 grader). 

Du kan nemt kontrollere termostaten ved og smide den i en gryde med kogende vand. Efter ismidningen skal termostaten straks åbne. Temperaturen hvor termostaten lukker, kontrollere du med et termometer når vandet køler ned. Der skal termostaten gerne være helt lukket når vandet er nede på de omtalte 82 grader. 

Har du umiddelbart ikke et termoneter liggende, der kan vise 100 grader, prøver du og kigge i skuffen med køkkengrejerne efter et stegetermometer, der også er ganske udemærket til formålet. 

Pøj pøj med fejlfindingen.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det KAN også være en forkert toppakning. Bare et sted, hvor vandkammeret er tildækket giver de problemer du nævner. Jeg mener nu også de gamle Buster og krabat kørte med 78 eller 79 grader termostater. Har du checket vandpumpen. Møllens vinger kan sagtens være slidt væk

 

Hej

Og tak for jeres svar.

Det med at den blev for varm og sendte vand ud af overløbet, var egentlig årsagen til at vennen begyndte at skifte toppakning. Det var først da han var startet at han bad om hjælp til at sætte det på igen. så jeg har ikke været involveret i den egentlige fejlfinding fra start. Jeg tror at jeg ville ha set det hvis toppakningen ikke var den rigtige, men man kan jo aldrig være sikker da jeg ikke specifikt kontrollerede dette. Jeg har prøvet at finde ud af hvilken termostat der var i originalt, men det kan han ikke huske da han har prøvet med flere gamle han havde liggende. På google ser det ud som om den skal  åbne enten ved 79 eller 82 gr. Den nye vi har åbner ved 82. jeg synes bare ikke den åbner særlig meget ved fuld åbning. Er der forskelligheder her? Kan der være en masse slam/skidt som blokere for vandet? Det er bare det at der er et termometer på den og når den køre uden termostat så stiger temp også men ikke så hurtigt. der er ikke ret meget vand i så det skal cirkulere ret meget for at køle ordentligt. jeg vil prøve at spørge på www.dvtk.dk, Det kan være det giver noget.

Vandpumpen er kontrolleret og i fin stand.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Du skriver nok så frejdigt at termostaten ikke åbner ret meget. Men, hvor meget er ikke ret meget ???

Det er den samme termostat der sad i motoren på både traktoren og person/vare-bilen med en B16 motor, nemlig en 82 graders her i DK. I varmere lande er det vist rigtigt, åbningstemperaturen var lavere.

Termostaten er monteret for at vandtemoeraturen i blokken skal komme op på arbedstemperaturen så hurtigt det er muligt og efterfølgende holde den konstant der. En konstant temperatur giver det mindste slid på cylinder og stempel. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hej Nitter.
Jeg ved ikke hvad frejdigt der er ved det jeg skriver, men hvis ikke man spørger så får man ikke noget svar. Jeg har da lavet bil længe nok til at jeg ved hvad en termostat er til for og hvordan den virker. problemet er at den ikke opfører sig som forventet, og så spørger jeg nok så frejdigt om der er nogen som har haft de samme problemer.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af kovas på 11-09-2016 19:20
Hej Nitter.
Jeg ved ikke hvad frejdigt der er ved det jeg skriver, men hvis ikke man spørger så får man ikke noget svar. Jeg har da lavet bil længe nok til at jeg ved hvad en termostat er til for og hvordan den virker. problemet er at den ikke opfører sig som forventet, og så spørger jeg nok så frejdigt om der er nogen som har haft de samme problemer.

Med den enorme viden man besidder, burde man så ikke selv kunne regne ud der formidentelig er en fejl på termostaten.  

Vil ikke forstyrre dig mere.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har I prøvet med en grundig kølerrensning. Ikke kun køler men Hele blokken? Er møllen den rigtige? Kølerdækslet skal også være iorden. Prøv at køre forhjulene op på en gammel Palle og lade traktoren stå i tomgang så den bliver varm. Der kan være en dum luftlomme et sted

 

Skrevet af uldal på 12-09-2016 07:14
Har I prøvet med en grundig kølerrensning. Ikke kun køler men Hele blokken? Er møllen den rigtige? Kølerdækslet skal også være iorden. Prøv at køre forhjulene op på en gammel Palle og lade traktoren stå i tomgang så den bliver varm. Der kan være en dum luftlomme et sted

Hej uldal.

Køleren er næsten ny. men det lyder som en god ide at få skyllet blokken igennem. Har du nogen forslag til hvor dan man kommer ind til de bagerste vandkamre, for at skylle der? Hvis køler dækslet kan lukke vand ud ved overtryk og lade luft komme ind ved afkøling, er det så andet det skal kunne. Vil så prøve det med at løfte forhjulene.

 

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har fra forholdsvis pålidelig kilde (en uddannet mekaniker), at termostater bør prøves under tryk, (som den er installeret) da det er set at den åbner fint i en gryde vand, men reagerer anderledes tryksat...

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis