Pletter på messing - hjælp!

Hej folkens!

Jeg er i den situation, at jeg prøver at få noget (faktisk en hel del) messing til at se flot ud. Problemer er bare, det er store paneler der befinder sig i en bar, og der er derfor blevet spildt en masse på dem gennem årenes løb. Jeg har pt. brugt Brasso messingpuds, som ganske vist får det til at skinne, dog ikke der, der er blevet spildt. Det er ligesom om det er ætset ind i metallet. Jeg har også prøvet med en blanding af eddike, salt, og mel, og ej heller dette har kunne fjerne mærkerne. 
Er det muligt at få det helt flot, eller må jeg leve med dette resultat?

På det første billede kan man især se pletterne i bunden, og på det andet billede kan man se, de mørke striper ikke forsvinder. 


Mvh.
Jacob

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er ætset ned i metallet, er du nødt til at slibe det ned, og du så bruger noget rubbing, eller fint sandpapir, men hvad der er bedst ved jeg ikke...

Når du får det hele pudset blankt, kunne du jo give det en gang klar lak.

Jeg har for ca 30 år siden lakeret både messing og kobber, med to komponent klar auto akryl lak, det holder stadigvæk..

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 09-09-2016 21:54
Hvis det er ætset ned i metallet, er du nødt til at slibe det ned, og du så bruger noget rubbing, eller fint sandpapir, men hvad der er bedst ved jeg ikke...

Når du får det hele pudset blankt, kunne du jo give det en gang klar lak.

Jeg har for ca 30 år siden lakeret både messing og kobber, med to komponent klar auto akryl lak, det holder stadigvæk..

Men hvis jeg først begynder at slibe, skal det hele så ikke slibes ned?

 

 

Ja så skal det hele slibes....

Vi prøver igen, i morgen --
Excentersliber er vejen frem. Den bruger jeg selv til næsten alle slibe opgaver. Det er ekstremt sjældent det kan betale sig at bruge tid på at slibe noget i hånden. Så hvis ikke du har sådan en, så har du nu en god grund til at købe en. Også en masse slibepapir der passer til formålet.

Prøv lige en gang med lidt tandpasta på en klud, inden du kaster dig ud i det store slibe cirkus... Tandpasta er i bund og grund et slibe middel, og så dufter det bedre end Brasso


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
En lille opdatering herfra.
Jeg har prøvet med messingpuds fra Bistro, og det er meget bedre til at tage i dybden. Med lidt knofedt kan de fleste pletter blive stærkt reduceret. Så nu får det først en omgang med Bistro for at rense i dybden, og s en gang Brasso for at give et flottere finish.
Jeg har lige fået den opskrift du startede med, til en anden messing opgave. 1 dl vand - 1 dl mel - 1 dl eddike - 1 spiseske citronsyre. Jeg ved ikke om det gør den store forskel med den citronsyre.
Dem der gav mig opskriften havde brugt det på messinghåndtag, og oplevede det som "trylleri"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ved godt det er et gammelt opslag, men jeg havde selv problemet, og Googlede mig herind. Vi endte med at bruge "Barkeeper´s Friend", som er pulver, der skal på våd klud. Det kan muligvis godt ridse messingen lidt, men vi er godt tilfredse med resultatet På billedet kan man tydelig se forskel. Syntes det var lidt hårdt arbejde, så derfor "snød" jeg lidt og pudsede ikke der, hvor der alligevel kommer en lampeskærm for

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis