B korrespondance hvilken indgang er mellemledning?

Hej

Jeg skulle udskifte mine ødelagte korrespondancekontakter, men har åbenbart samlet dem forkert.

Jeg forstår ikke helt de diagrammer, når jeg får sådan et diagram som vist i vedhæftet billede

Når jeg står med 2 ens korrespondance kontakter som dem på billederne .(2 billeder, et set oppefra og det næste nederste, set nedeefra) 

Hvilken skal så have fase, og hvilken skal have mellemledningen, og hvilken en skal gå videre til lampen (er det forstået korrekt at det kun er fra en af kontakterne strøm skal føres til lampen - altså ikke fra begge kontakter?)

På forhånd tak


Smeden Phi
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fase og mellemledning kan forbindes vilkårligt i afbryderne. Du skal forbinde den ledning, som ikke er fase eller mellemledning, også kaldet skinneledning, til den klemme, der er mærket med et P eller med en rød udløseklemme.

fase
Det forstod jeg ikke ret meget af: "Du skal forbinde den ledning, som ikke er fase eller mellemledning, også kaldet skinneledning, til den klemme, der er mærket med et P eller med en rød udløseklemme".
I stedet for at fortælle hvad det ikke er for en ledning jeg skal forbinde til rød udløseklemme.
Hvad er den ledning så, som ikke er "fase eller mellemledning"? Er det ledningen til lampen, du mener?

Smeden Phi

Der skal gå en ledning fra klemmen med den røde pil, direkte fra den ene afbryder til den anden (skinneledning) Det er den der på din øverste tegning er markeret med rød leder. Det er den eneste du skal have i den rigtige klemme.
Ledning til lampen (lampe eller mellemledning) skal gå fra begge af afbrydere. Det fremgår også af diagram. Den grå/sorte der går i lampen er en tur henne ved den anden afbryder.
Og så skal fasen (den brune) også i begge afbrydere.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
OK, det vil sige at der skal gå en ledning fra den røde pil i den ene kontakt, til den røde pil i den anden kontakt.
Men jeg forstår stadig ikke helt diagrammet, da der på diagrammet kun er 2 tilslutninger i toppen.
Og der er kun 2 tilslutninger i bunden.
Men på min kontakt (de 2 billeder af top og bund) er der 3 tilslutninger i både top og bund.
Den ene af tilslutningerne i bunden har et O med et X inden i O'et.
Er det så den ledning fra det O med X, der skal gå til lampen?

Smeden Phi
Jeg har indsat et diagram af A og B korrespondance, du skal kun bruge det for B korrespondance.
På diagrammet kan du se en ledning, som går fra afbryder til afbryder. Det er den der er vist lige over teksten "korresdanceafbrydere". Den ledning skal i klemmen mærket med en rød pil, hvilken farve, den har i din korrespondance, kan jeg ikke vide, da du ikke har oplyst det. Du kan finde ud af, hvad der er mellemledning/tændledning ved at forbinde til fase. Hvis lyset tændes har du fundet både fase og mellemledning. Den øvelse laves ved begge afbrydere. Den ledning, der ikke tænder lyset, forbindes til klemmen med den røde pil.
Ved du om det drejer sig om en A eller B korrespondance i dit tilfælde. Det er en B korrespondance, du har vist, men det kunne måske dreje sig om en A korrespondance.

fase
Annonce
Jeg har gået og tænkt lidt over hvad der kan være så svært. Så nu har jeg nærstuderet dit indlæg igen. På billeder kan jeg se at den afbryder der er tale om er en OPUS 66 kombiafbryder m. korrespondance. Den har mulighed for en lampe og samtidig en ekstra sløjfeklemmer. Og det giver jo så en del muligheder for fejl og misforståelser når der er 6 klemmer og kun 3 skal reelt bruges.
Vi har fat i den med rød pil, de skal forbindes sammen med begge afbrydere,
Så er der de 2 med sorte pile på, den ene skal have fase i begge ender, den anden skal til lampen ligeledes fra begge ender.
De 2 med cirkel med kryds i betegner at man kan bruge dem til kontrollampe på en eller anden måde.
Den sidste der ikke har nogen mærke er en sløjfeklemme. som du heller ikke skal bruge.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for dine udførlige informationer.
Jeg er desværre ikke hjemme før i morgen aften. Så prøver jeg at samle efter dine informationer.
Jeg skriver så hvordan det er gået, når jeg har forsøgt.
m.v.h. Smedesvenden Phi

Smeden Phi

Jeg har prøvet at tegne det du forklarede (se evt. vedhæftede billede), for jeg kunne ikke huske teksten 

Men der kommer ikke lys i den røde lampe (i venstre side af korrespondance) kontakten.

(de 2 billeder vises - åbenbart - drejet 90 grader mod venstre)

Skal de to steder med et X (inde i et O) forbindes til den røde lampe inde i selve kontakten

(altså fra X og til henholdsvis fase og nul)?

 

Foreløbig tak for hjælpen

Venlig hilsen

Smedesvenden

 


Smeden Phi
Fik ikke skrevet at korrespondance kontakterne virker begge steder og giver lys i lamperne - herligt.
Det er kun lyset i den røde lampe i selve kontakterne der ikke virker

Smeden Phi
Vi skal lige have opklaret, om den røde lampe skal lyse, når lyset er slukket, eller når det er tændt. Hvis den skal lyse når lyset er slukket, forbindes den ene terminal til fase og den anden til tændledningen, som går til lampen. Skal den derimod være tændt sammen med lyset, skal den ene terminal forbindes til den tændledning, der tænder lyset og den anden til nul. Ledningerne forbindes bag på afbryderen.

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis