Karm har fået for meget maling

Efter maleren har malet dørkarmene i vores nye hus med 8. lag maling, kan dørene ikke rigtigt lukkes længere. Det er ikke siderne i karmen, der er problemet - døren kan fint være der, men den kan ikke lukkes, da der er for meget maling på anslagsfalsen (eller hvad man kalder den). Altså det døren går imod. Jeg kan skrabe, men det bliver ikke pænt. Så kan jeg høvle, men hvilken høvl kan komme helt ud i hjørnet af falsen? Jeg har en falshøvl af min fars fra hans tømrertid, hvor bunden af fronten kan skrues af, men det hjælper ikke helt. What to do?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er lukkemekanismen der ikke vil gå i indgreb kan det måske justeres. Det er anslags blikket der skal bankes eller bøjes lidt, så lukkepalen kan smutte ind.
Måske rammer det ikke rigtigt, se på evt. skrammer fra den om de rammer lige i midten.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej det virker fint. Der er simpelt hen bare for meget maling så døren skal skubbes i med en skulder. Lige så det knager og man vrider hængslerne. De andre, hvor jeg har skrabet og justeret med hængselretter glider lige i med en finger og lukker perfekt med låsepal og det hele.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jamen er det så ikke svaret; Hængselvrider ? ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Spørgsmålet går ikke på, hvordan jeg justerer en dør eller retter hængslerne. Men på hvilken høvl, der kan høvle ud i et hjørne.
Skarpt stemmejern?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
En rigtig falshøvl kan man sætte bladet i spidsen. Så mangler man kun de sidste 3 cm i hjørnet og det nuppes med et skarpt stemmejern.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ok det er sådan jeg har gjort de andre steder. Synes bare ikke resultatet var så lækkert, men det virkede da. Malingen springer bare af og efterlader kanter. Men det kan vel slibes. Troede bare der var en nem måde. 😊
Tak for svar.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også