Kolonihavehus ud af cob, træ og flamingo

Hej med jer! 

Jeg er en 24 årig knægt, der har købt et kolonihavehus, som jeg skal have pillet ned da det er pilråddent.

Jeg har meget få penge at gøre med, og jeg har derfor søgt rundt omkring for at finde en billig løsning, da et hus af træ hurtigt ville løbe op i mange penge. Jeg regner med at opføre et hus med en størrelse på omkring de 30 m2.

En kammerat anbefalede mig derfor at kigge på materialet cob (blanding mellem jord, ler og halm).

Her er et eksempel på det med cob: 

Sagen er dog den, at jeg også gerne ville kunne opholde mig i huset om vinteren, og jeg har ladet mig fortælle at det er ret svært at varme op, da de tygge cub vægge jo har en hulens masse masse (jord og ler) og derfor tager det lang tid før selve huset er varmet igennem. Det er jo selvfølgelig ikke særlig hensigtmæssigt, når ens varmekilde er el-varme og senere hen solvarme. 

Derfor overvejede jeg at lave et skelet ud af træ, og bygge en form for "dome" struktur som set på dette billede:

(Selvfølgelig i en lidt større skala)
Ideen var så, at fylde trekanterne op med flamingo, og så putte cob på yder eller indersiden, så jeg ikke behøver så tykke vægge som hvis jeg byggede ud af rent cob. Dernæst skal den have et tag, for at undgå erosion af murene ved regn. (Så kommer det til at ligne en lille svamp :-) 

Jeg er ikke tømre eller handyman - men jeg er over gennemsnittet mht. fingrefærdigheder, og har da også hjulet lidt til med tømre, mekaniker og smede arbejde. Desuden har jeg et par håndværker venner, der allerede har tilbudt deres hjælp til projektet. (Men de har selvfølgelig ikke arbejdet med sådan nogle huse her før)

Men spørgsmålet er om jeg har overset nogle ting? Vil meget gerne have nogle indvendinger, inden jeg bare kaster mig ud i det til foråret! Det er nemlig lidt sparsomt med informationer på sådanne byggerier her på den nordlige halvkugle :-)  

- Rellek
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder spændende, men har du tjekket om du overhovedet må bygge dit "slot" ?
Mange kolonihave foreninger (og andre steder for den sag skyld) er der regler for udseende, foruden et bygningsreglement der skal overholdes, også selvom det "bare er et lille hus".

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg spurgte formanden om, om der var regler for hvilke materialer der måtte bruges, og hun svarede at det var der ikke, så længe det så ordentligt ud. :-)

Jeg har dog lige fået svar på et andet forum jeg har skrevet på, hvor de skriver at dome strukturen ikke er holdbar i længden. Så det bliver nok bare et almindelig rektangulært hus, lavet efter samme principper :-) (Træskelet, cob og flamingo)

EDIT: 

Her er nogle billeder af cob huse der allerede er bygget færdige. Bare lige for at vise at man altså godt kan få dem til at se ordentlige ud, selvom det ikke ser sådan ud undervejs i byggeprocessen!

 

 


- Rellek
Husk at flamingo er ekstremt brandfarligt og udvikler giftige gasser ved brand. Derfor skal det være beklædt med brandhæmmende plader eller være støbt inde.
Det er nogle fine billeder du viser, men står nogle af de huse i Danmark ?
Her i landet har vi et bygningsreglement der skal overholdes, som feks foreskriver noget om brændtæthed, isolerings tykkelser, vindues areal og mange andre ting.
Dette er ikke skrevet for at skyde dine ideer ned, mere for at gøre dig opmærksom på at der er flere spillere på banen, når det kommer til opførelse af beboelse.
Du skal jo også kunne sælge huset en dag...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Der findes meget materiale i Danmark omkring halm huse., Altså bygget af små halmballer og derefter pudset på alle sider.
Men prisen for et hus er jo i høj grad ting som ikke ændres selv om man bygger med halm eller ler. Detr er f.eks. bad, toilet køkken, døre og vinduer.
Så når alt kommer med vil jeg umiddelbart tro at det er billigst at bygge traditionelt med stolpekonstruktion og eternittag, når man kun taler om 30 kvm.
Men det er under alle omstændigheder sjovere med et anderledes byggeri. Så god held med projektet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor. Men du kunne evt. besøge Friland på Djursland. De er eksperter i alternativt, billigt og bæredygtigt byggeri. De må helt sikker kunne komme med en masse brugbart information.
http://www.friland.org/

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Beklager jeg ikke kom tilbage i går og i foregårs. Kæresten havde fødselsdag, og min mor lånte bilen og kunne ikke forstå hvorfor den pludselig ikke ville køre efter hun havde været inde og tanke (en dieselbil kører altså ikke på benzin).

Jenshøj - Det er jeg klar over, men så vidt jeg kan forstå så er ler og kridt rimeligt brændsikkert, og jeg frygter derfor ikke at det skulle kunne brede sig til flamingoen hvis der skulle opstå brænd.

PindHenrik - er der ikke noget mere lempelige regler, når vi taler et havehus? Det er jo ikke som sådan til beboelse? Der står flere cob huse i Danmark, bl.a. på Friland! (Der er desuden cob huse i England, der har stået i over 100 år)

ev elmand - Jeg har allerede et toilet, køkkenvask, håndvask til bad. Døre og vinduer er forholdsvist nemt at finde gratis (også termoruder), og det er køkkener også (hvis man selv piller dem ned). Jeg har overvejet et ud af halm, tænker bare at væggene bliver enormt tygge, og jeg derfor kan udnytte pladsen bedre ved at bruge flamingo?

jthyge - Tak for info! Det er netop fra friland jeg har fået ideen :-) Har en kammerat der har været til flere kurser dernede, hvor han bl.a. har lært at bygge ud af cob! Vi har også planer om at køre der ned fordi her i den kommende tid.


- Rellek
Hej Rellek! Har lige fundet denne gamle tråd. Hvordan gik det sidenhen med dit projekt? Jeg er nysgerrig, fordi jeg selv netop skal til at bygge i halm.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis