Revne/brud i flagstang af træ

I forbindelse med vedligehold af min flagstang opdagede jeg ca. 2m fra toppen (13m i alt) en revne.

Revnen er en kombination af den "snoede revne" som kommer helt fra bunden og så en krans af knaster fra grene, som i sin har siddet i en krans omkring stammen.

Jeg har forstærket bruddet med en "lus" på begge sider og skruet disse "lus" sammen med skruer af rustfrit stål - skruerne spartles og overmales, og kan ikke ses.

Vil det være en fordel yderligere at "binde" nogle "bælter" (ligesom ved fiskestænger) til yderligere at forstærke over og under bruddet - bælterne gennemvædes med træbeskyttelse og overmales.


Mvh
KSor, Århus V
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg ved, så er disse tørre-sprækker typiske for en pæl / stang af grantræ eller en anden træsort.
Og jeg har fået at vide at de ikke har nogen særlig indflydelse på styrken.
Så faktisk så tror jeg at du bare skal lade dem være - bortset fra, at det vil være bedst at de er spartlet ud, så de ikke samler regnvand - og ser grimme ud.

Men der er mange dygtigt "træmænd" her på LDS, så du kan nok få lidt flere gode råd.

To ulykker kommer sjældent alene.

Det er nu heller ikke disse revner jeg er mest bekymret for, men derimod revnen/bruddet ved kransen af knaster - der er nu udbedret med en "lus" på begge sider af stangen.
Jeg har slebet al gammel maling af og er nu i færd med at mætte den med tynd træbeskyttelse - 1 del af hver linolie, træbeskyttelse og terpentin - den har nu fået 4 gange, men jeg regner med at ville give den 10 gange, hvis den vil blive ved med at tabe imod. Herefter for den et par gange hvid vinduesmaling.


Mvh
KSor, Århus V
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det lyder jo ganske fornuftigt.
Hvis der er nogen langsgående fibre i træet, som er knækket, så er det jo nok svært at erstatte med en lus - så mon ikke at træet er lidt svagere.
Men hvad så - det er jo ikke nederst på flagstangen - og skulle den øverste top knække af i stormvejr, så må du jo nok bare lave en nyflagstang. Ulykken er jo ikke så stor.

Hvis det var mig selv, så ville jeg nok bare have renslebet ½ m over og under "knækket" og lagt en enkelt måtte glasfiber på.
Men det er jo ikke smart at tænke på glasfiber på nuværende tidspunkt, hvor du har givet det olie og andet.

En knækket flagstang er ikke det værste - da jeg var barn kom vores nabo ind med vores flagstang (efter en storm - knækket og røget over i den anden have) og gav den til min far - han tog pænt imod og sagde tak.

3 år efter var der stormnigen - og denne gang var det omvendt - min far bar naboens flagstang ind til naboenog spurgte pænt om han ikke ville have den til bage.
Og så blev de meget gode venner.
Så en knækket flagstang kan føre til meget godt.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Ja, nogle gange er det held i uheld.

Jeg er nu slet ikke tilhænger af at indkapsle træet i glasfiber, men det bliver jo heller ikke aktuelt nu.

Skulle den knække i en storm, vil jeg genbruge de nederste 2-3m, da det er en speciel kileformet fundament. Jeg vil så sætte en glasfiberstang ovenpå, og tilpasse træet så det passer ind i den nederste 0,5-1,0m af glasfiberstangen - men det tager vi til den tid ;-))

Mvh
KSor, Århus V
Jeg så på YouTube en skibstømrer, som før MALINGEN havde lagt et "fluenet-lignende stof" på båden - altså IKKE noget epoxy/glasfiber - stoffet lignede "fluenet" eller det nogle hænger i vinduerne og kalder "stores".

Hvad er det for noget materiale ?

Mvh
KSor, Århus V
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg tænker også at stærkt vandfast trælim eller træspartel må være sagen.

Ps.
Som drenge fik vi også engang en laang knækket flagstang (knækket en meter fra toppen) det var alletiders vippe, man kom virkelig højt op. Faktisk kostede det mig en brækket arm da jeg på et tidspunkt mistede grebet og faldt ned.
Hej KSOR - før den "modenne teknik" har man nok ikke haft andet end forskellige naturfibre. Det kan være at din skibstømrer har lagt noget løstvævet stof ud, som tætner og beskytter når det males.
Udtrykket "stores" betyder så vidt jeg kan google det "netgardin"

To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af Ellida på 10-09-2016 18:29
Hej KSOR - før den "modenne teknik" har man nok ikke haft andet end forskellige naturfibre. Det kan være at din skibstømrer har lagt noget løstvævet stof ud, som tætner og beskytter når det males.
Udtrykket "stores" betyder så vidt jeg kan google det "netgardin"

Ja, der er præcis dette "netgardin" ... og det har jeg da også nu prøvet, meeeeeen 1) det er ikke til at klippe i strimler men en ensartet bredde, 2) det er vanskligt at få det til at "ligge" på flagstangen.

Jeg har nu set omtalte video flere gange, og må indrømme, at han faktisk siger, det er noget epoxy-halløj:

https://www.youtube.com/watch?v=6wfVXA93X5U

Måske noget at det man bruger/brugte til at afslutte isolering af varmerør i gamle dage - noget gage-binds-agtigt stof, som netop skulle overmales efterfølgende.

 

 


Mvh
KSor, Århus V
Det er en interessant video vi linker til.
https://www.youtube.com/watch?v=6wfVXA93X5U

Men jeg er ikke helt med på hvad de thele går ud på, ud over at få et jævnt tykt lag på båden - det er måske meget smart, hvis man så kan nøjes med at male en gang ? Uanset om det er gammeldags maling eller epoxy maling så giver det vel et tykt lag på en hurtig måde?
Men jeg kender ikke til metoden.

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg opgav metoden og maler nu bare oven på 10 gange træbeskyttelse/linolie/terpentin

Mvh
KSor, Århus V
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også