Nybyg: Hjælp til sokkel under kældervægge (ingeniørberegninger)

Har fået gravet ud til kælder. Det er lerjord (nærmere rent ler).

randfundament 500x500, som sikkert er fint nok. Det er ført ned under isloring, så minimal kuldebro. Det er mine angivelser med rødt. Ingeniøresn i sort.

Men jeg studser over fundament under kældervægge. Bortset fra last fra 1.sal og tag, der kommer ned i 3 (måske 4) punkter, så skal bærende kældervægge kun bære expan lyddæk op til stueplan. Alligevel har ingeniør regnet med 600x500 fundament under alle vægge med 10 stk. Y12'er. Og det er lavet, så der bliver nogle ordentlige kuldebroer. Og dyrere end beregnet. Jeg har tegnet med rødt. ingeniøren med sort. Poly-pap på sokkel?... Taler vi 100mm, 600mm eller hele gulvet, der skal have poly-pap?

Har ingeniøren regnet den rigtig ud? Eller virder det, som en gang seriøst overkill? Jeg hælder til 3-4 punkter med 600x600x500 og ellers maks 300x300cm under isolering for resten.

Hilsen Anders

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.
Beregningerne tror jeg nu er meget rigtige.
Men konstruktionsløsningerne under indervæggene vil jeg ikke antage som særlig gode. Disse vil heller ikke kunne overholde linjetabet beskrevet i bygningsreglementet. Samt vil "polypappen" blive synlig mellem gulv og væg. Han har vel udført et budgetoverslag? eller har du også et arkitektfirma ind over.
Men du kunne jo spørge ingeniøren om hvorfor han har valgt lige præsis dette fundament under alle indervægge. Du skal huske at tænke på at væggene som støder mod kælder ydervæggene er afstivende for jordtrykket og det kan måske være derfor, at fundamentet har denne størrelse.

På tegningen er indervægget tegnet som 150 mm og ikke de skrevne 190 mm


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Anders

Der mangler en del informationer for at kunne svare på på alle dine spørgsmål, men har du haft en ingeniør til at beregne det, kan du måske ligge nogle beregninger op af fundamenter?
IKKE bærende vægge kan i de fleste tilfælde udføres som b=250mm

Når det er sagt kan det godt være nødvendigt med de størrelser ved halv dårlig jordbund.
Har der været en geotekniker ude og lave en boring i jorden?
-hvis ikke, så er ingeniøren forpligtet til at gå med livrem og seler.

Polypap adskiller fundament og væg, dvs 190mm og under alle vægge
Væg og fundament ved skillevægge, udføres normalt med 1-2 mellemliggende leca blokke og selve fundament under isolering, så er der ingen kuldebro.

Mvh Simon, Bygningsingeniør

Mvh Simon
Bygningsingeniør

Tak for svar. hvordan kunne en konstruktion uden stor kuldebro se ud?

Bare til info, så sender jeg plan over stue med angivelse af stedet med ekstra last. Og kælder med ca. angivelse af, hvor denne last kommer ned. Det er så alle kældervægge, der skal have 600mm fundament.

jeg tror ikke, der er mere jordtryk, end at et 100mm betongulv kan klare det uden hjælp fra fundament under vægge.

Stueplan:

Kældervægge med ca. angivelse af ekstra last fra stueplan

 

hej Simon

Der har været geotekniker på. Det er fast lerjord. Dårligt i det ene hjørne, men det er gravet væk og erstattes i morgen af sten. Geotekniker har været her og lavet opfølgningsprøver. Jeg tror ikke ingeniør ved alt dette, da kommandovejen er lang fra geotekniker til ingeniør.

Mere vigtigt. hvordan slipper jeg af med de store kuldebroer, der er i den nuværende tegning, hvor 100mm gulv skal støbes sammen med 600mm fundament uden nogen isolering i?

 

Og til Bygningskonstruktør

Godt spottet med de 150 vs 190 på væggene :-) jeg har fået tilsendt nye tegninger her i 11 time efter at ingeniøren har regnet igen. Nu skal 150mm vægge være in situ støbte. Ellers skal det være 190mm hvis funda. Vi vælger funda; og dermed 190mm.

Hej igen

Hvis du har dokumentation fra geotekniker, ville jeg sende til til ingeniør og spørge ind til hans løsning.
Løsningen mht. kuldebro ser ofte sådan ud: (betonfundamentet i nødv. størrelse)
http://www.mucdesign.dk/murtag/Download.aspx?tegning=B1IC&type=pdf

(Link er kun princip, isolering vægtype mv. passer ikke)

 


Mvh Simon
Bygningsingeniør
Annonce
Tak for link, Simon.

Det er jo noget helt andet. Der er fundament også nede i bærende jord i stedet for oppe i de 400mm isolering og 150mm stabilgrus.

mit bud er, at ingeniøren har regnet fint, men at tegneren (anden person) har misforstået ingeniøren og tegnet fundament lige under gulv.

Jeg synes stadig at det er påfaldende, at der "kun" er 500mm fundamnet omkring huset, som trods alt bærer ret meget af hele huset. Men under kældervæggene, som primært kun bærer et lyddak, er skal der være mere fundament (600mm).

Jeg prøver at få en snak med dem i morgen.

Fik lige udført en hurtig tegning på hvordan konstruktionen skal udføres.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Fik lige udført en hurtig tegning på hvordan konstruktionen skal udføres.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Det virker som et utilstrækkeligt projektmateriale. Kan du ikke up-loade beregningerne?
Hvorfor ligger terrændækket af på fundamenterne? Hvorfor er randfundamenter udført så laster virker stærkt excentriske? Hvorfor skal der overside armering i fundamenter? Skal støbeskel mellem fundament og fundablokke ikke armeres? Hvordan flyttes vandrette laster ind til terrændækket?


 Certificeret Statiker

Nu er der vel taget højde for, at der skal udføres en energiramme?for at kunne få energimærket huset, som er lovpligtigt.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis