filse gl. pudsede vægge.

Jeg skal lige have styr på et par detaljer. Er ved at lave badeværelse (ca. 5 kvm) og baggang. Huset er fra 1916.

I badeværelse er alt puds hugget af vægge og der er grovpudset. Der skal så fliser på gulvet, over håndvask  samt i bruseniche (i et hjørne) Ud over det skulle vægge gerne filses og males. Jeg laver ca. 5 cm flisebort op ad vægge.

Jeg vil bruge nogle glas svingdøre til at afgrænse bruse nichen. Den type der både kan svinge ind - og udad. De løfter sig vist 5 mm når de svinges. Bag alle fliser kommer der vådrumsmembran (bruseniche, over håndvask, på hele gulvet og 5 cm op ad væggen. i resten)

1. Er det det man kalder >fast afgrænset bruseniche< Således at resten (undtagen over håndvask) kan kaldes fugtig område ?

2. Kan man "nøjes med" at bruge ´Skalflex multipuds vandtæt + vandtæt maling i resten af rummet.

3. Kan man bruge Skalflex multipuds (som filses ) direkte på væggen i baggang, som består af ny puds, gammel puds, spartling med polyfylla, malede partier og et parti med gipsvæg. Denne er med hessian som forlængst er malet og nu er fyldt ud med sandspartel.  Eller skal der en primer/binder på detr hele først.

 

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Altså Skalflex multipuds vandtæt er beregnet til noget helt andet. Det er ikke en vådrumsmembrand.

Hvis din badeværelse er støre end 3,25 m2 så kan du lave en våd zone i din tilfælde så kan du nøjes med og behandle din bruseniche. Resten af badeværelset er fugtigzone, og det er det kun nødvendigt og komme vådrum på hele gulvet og 10 cm op ad væggen.
Her er et video som forklar det meget godt: https://www.youtube.com/watch?v=JLpyOYMM-uY

 

Hej Erik.
Der hvor du skal have vådrumsmembranen er:
- på hele gulvet, Vådzone.
- 10 cm op af vægge som er fugtig zone. hvis du udføre vådrumsmembranen først. Så kan du filse væggene bag efter sådan så vådrumsmembranen ikke bliver synlig ved sokkel flisen (de 5 cm) og så du er sikker på vådrumsmembranen ikke bliver kørt for langt ud ved brusenichen.
- I brusenichen, vådzone, dine Svingbare vinger betegnes som faste vinger, så vådrumsmembranen skal gå til hvor du slutter flisen og vingerne sættes på.
- Der er kun vådzone over håndvasken, hvis du har bruseren tilsluttet håndvasken.

Du behøver ikke bruge vandtætte produkter i fugtig zone. Hvis du har udført din grovpuds med 1 cm. opfylder den kravet i fugtig zone. og du kan derved bruge hvilken som helt fils til det.
Jeg vil nok prime med en flexprimer først. så multipudsen både kan binde og tørre ens.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Mange tak for gennemgangene Det var mest det med primer og undgå membran der hvor der kun skal filses og males. Det er ikke kønt at male oven på vådrumsmembran.
Jeg vel ikke sikker på om der er 1 cm grovpuds lige over det hele, men det går nu nok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også