Afkalke cisterne der er svær at komme til

Mit toilet løber. Jeg ved at jeg burde skifte pakning i cisternen, men den er meget svær at komme til. Den er indbygget i skunken hvor der er meget lidt plads og jeg tror jeg skal rive en del ned for at komme til den.
Jeg kan dog komme til cisternen fra knappen hvor man trækker ud. Det er lykkedes mig at "sprøjte" noget minus kalk ned i cisternen med en tynd slange. Det hjalp Desværre ikke , men jeg er i tvivl om hvad jeg skal komme i uden at det ødelægger pakningen, da jeg ved at f.eks. Eddikesyre ødelægger pakningen.

Er der nogen der har forslag til et afkalkningsmiddel der kun tager kalken og ikke ødelægger pakningen?

Mvh

Mikkel
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt skyldes utætheder at gummilæberne, der holder vandet tilbage i cisternen, blivet hårde. Derved hjælper afkalkning desværre ikke, men kræver byt til nyt.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det kan også sagtens skyldes at der sidder noget kalk pakningen, så den ikke kan lukke tæt. Det har jeg selv oplevet.
Der kan være utrolig meget kalk i sådan en cisterne, og den indenholder mange liter vand. Så det muligt du skal give den afkalker mange gange før du får en effekt af det. og gerne rigeligt af gangen.
Tænk på hvor lidt det sker, og hvor længe det kan tage at fjerne kalk på perlatoren på vandhanen. Den kan godt ligge mere end et par timer i ren -kalk før den er god igen. Jeg ville prøve at trække ud, også hælde en flaske -kalk i, og lade det stå en dags tid. Det værste der kan ske er jo at den stadig ikke lukker tæt.
Men er det et gammel toilet, kan det jo også sagtens være gummilæberne som Nitter er inde på. Og der skal du jo have åbnet den op for at kunne skifte dem. God jagt
Du kan også forsøge dig med citron syre.
Du kan købe det i pulver form, som du opløser i vand for at kunne få det ind i cisternen.
Men som tidligere nævnt, der skal mange gange, og lang tid til.
Husk du har en 3-8 liter i cisternen, som fortynder det kemikalie du hælder ind i, så du skal have en meget stærk opløsning tilsat, hvis du ikke har tømt cisternen og erstattet dens indhold med afkalknings middel.

Almindelig eddike afkalker også ganske glimrende, og det ødelægger ikke gummi pakningen.
Så kan du f.eks. lukke for vandtilførslen, fylde 1-3 liter eddike i, åben for vandet, og så lad det stå natten over. Gentag flere gange.

 

Ok. Jeg må prøve med citronsyre. Grunden til at jeg er påpasselig, er at jeg har smadret 2 nespressomaskiner fordi jeg brugte almindeligt eddike. Det ødelagde simpelthen pakningerne, så de begyndte at lække vand. Jeg ved dog ikke, om det er fordi jeg brugte husholdningseddike?
Skrevet af mstensgaard på 06-09-2016 13:00
Ok. Jeg må prøve med citronsyre. Grunden til at jeg er påpasselig, er at jeg har smadret 2 nespressomaskiner fordi jeg brugte almindeligt eddike. Det ødelagde simpelthen pakningerne, så de begyndte at lække vand. Jeg ved dog ikke, om det er fordi jeg brugte husholdningseddike?

Jeg har aldrig hørt eddike skulle ødelægge gummi. Men hellere safe, når det er så svært og skifte, end og afprøve påstanden.    

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Jeg endte med at hælde minus kalk (den gule) i og lade det stå og gøre det af flere omgange. Det har afhjulpet problemet og tilsyneladende ikke ødelagt pakningerne

Jeg mener at alle indbygnings cisterne er lavet sådan at man kan tage det tekniske ud igennem hullet med betjenings knappen. Først knappen af - luk for den lille hane på tilgang - så kan man tage udløser mekanismen ud ved at påvirke et par knapper/holdebøjler. Dermed bliver der plads til at hele stangen med gummipakning kan tages ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis