Lampeudtag og afstandsringe på ældre loftdåser

Jeg vil gerne lovliggøre husets lampeudtag, men har fladt tag og ønsker ligeledes at bevare trælofterne, hvorfor det ikke er ligetil at udskifte de gamle loftdåser i metal (type 700) til nye PL dåser. Der er pt. vnu udløbsdæksler ved samtlige loftdåser.

Findes der stadig afstandsringe, der passer til de gamle dåser?

Vil jeg alternativt kunne bruge en afstandsring til en PL dåse sammen med et nyt lampeudtag fra LK? Der er umiddelbart 55mm mellem hullerne i loftdåsen.

På forhånd tak for svar  

Modelbillede:

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor vil du skifte 700 dåserne ud? De er er stadigvæk lovlige, og såfremt træloftet ikke er sat op under det oprindelige loft, er det stadig lovligt, som det er nu. Det ville have været godt med et billede af udløbsrosetten demonteret, så man kunne se, hvad der gemmer sig mellem 700 dåsen og udløbsrosetten.

fase

Tak for svar 

Jeg ønsker heller ikke at skifte de gamle dåser ud, da de sidder svært tilgængeligt, men tænker, at det vil være den bedste løsning, hvis det var en taknemmelig opgave.

Jeg købte huset sidste år og eleftersynet gav det anledning til ni identiske K1'ere: "Der mangler et lampeudtag".

Derfor vil jeg gerne have rettet op på dette forhold, hvis det kan løses ved at bore hullet op til 68mm og montere en afstandsring og et lampeudtag hvert sted. Jeg har dog set andre eleftersynsrapporter, hvor det blot er bemærket, at der er monteret udløbsrosetter af vnu typen. Huset er fra 1971/72.

Hermed følger et billede af den mindre kønne udførsel:

 

Ja det er jo før set pænere; men skal vi ikke sige, at det træmanden, der skal have skylden i det her tilfælde. Du kan nøjes med at "gnave" lidt af træet, så der kan monteres et lampeudtag i stedet for kronemufferne, så er det OK. Du behøver ikke montere en afstandsring, og i øvrigt hører der et 80 mm lampeudtag til. Det er de ny plastdåser, der har en diameter på 68 mm, men lampeudtaget er stadig 80 mm.

fase

Hvis du skal bore nogle pænere huller i loftet skal du bruge et stykke krydsfiner til at styre boret. Når du har boret i det, kan du bruge det til at styre dit bor. Du afmonterer centerbor og saver nu et pænt hul op i det gamle hul. Husk at ledninger skal skubbes godt op, så de ikke tager skade. Måske bliver du nødt til at give din borelære et par skruer, men det ses ikke i et fyrre træsloft.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar til jer begge 

Ja, teknikken med en borelære er ret smart. Anvendte den selv til en anden opgave i weekenden, men vil følge råddet om at bruge et par skruer, så det ikke skrider.

Køber en enkelt afstandsring og ser om den kan anvendes uden alt for store tilpasninger - ellers kan jeg forstå på jer, at det ikke er jordens undergang. Derudover falder valget nok på de nyere Ø83 lampeudtag, så jeg kan slippe helt for mufferne. Sideindgangen vil også være brugbar flere steder.

Man skal nu ikke være så bange for muffer til de ledninger der ikke skal bruges i udtaget. Men det skal ikke være de store kronemuffer men 4 mm2 samlemuffer (dem med 1 skrue) Jeg mener faktisk at det godt kan blive noget stift noget at få op i hullet når alle ledninger skal vrides op samtidig. Men hvis man lige drejer den 1/2 - 1/1 omgang på vej op, så går det da. Men de ledninger der ikke har nogen funktion i udtaget, kan lige så godt samles forinden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis