VP MD21B ryger volsomt ved opstart

Hej forum
Har lige købt motorbåd med en VP MD21B i, den ryger meget ved koldstart, men efter at den er varm, er det overstået, er der nogen der har et gæt på hvad det kan ligge ved ?

/LejfM

LejfM
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt vil en hvidlig røg efter koldstart bare indikere at cylindervæggene/stempeltoppene endnu ikke har opnået en tilstrækkelig høj driftstemperatur til at dieselolien fra dysserne ikke kan sætte sig som dråber på fladerne.

Røgen kan dog også skyldes en smule utæthed af tætningsringene på ventilstammerne, så der drypper en smule olie ned i cylinderen efter maskinen er stoppet. Det er en almindelig kendt fejl, når en motor får 25+ år på bagen, som din motor formodentlig hører ind under. Det er ikke noget der sker noget ved, tværtimod kan det hjælpe en meget slidt motor med og koldstarte bedre.

Højst sandsynligt ikke noget det kan betale sig og gøre noget ved det, hvis motoren ikke bruger overdrevent meget olie og kan koldstarte. :-)

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Nitter
Det var da rart at høre, at det sandsynligvis ikke er det store problem, jeg kunne dog godt tænke mig at den røg lidt mindre i koldstarten, hvordan tjekker man de tætnings ringe ved ventil strammeren ?
Hvis det er dyserne der der ikke forstøver godt nok, skal de så bare skiftes ?
Og ja maskinen er fra 1980 men ser pæn og velholdt ud.

/LejfM

LejfM

LejfM
De "ældre" Penta motorer er kendt for at ryge i opstarten, det skyldes måden "tilskudsbrændstof ved opstart" er lavet.
Hvis du ikke har startproblemer når den er helt kold, så bare "luk øjne og næse" når du starter.
Ryger den en del når den bliver varm, og olieforbrug er normalt, kan det være dyserne.
Har der aldrig været kikket på dem, kan de være sodet, så de ikke forstøver som de skal, og med alderen kan åbningstrykket ændre sig, så de måske åbner for tidlig.
Så hiv dem ud her i vinter, og få dem testet.
Mvh Ole
Hej Ole..
Jeg vil lige kigge dem efter når jeg får den på land engang omkring November... og lukke næsen indtil da.. . Der er ingen start problemer, og når den er varm, ryger den ikke ret meget mere... nu har jeg kun haft den hjemme ( Dyvig) i en lille uge, Jeg tror ikke den har været "lukket op" i de sidste 20 år..

LejfM
Annonce
Ok. så trænger de nok.
Åbningstryk ligger på 130 + - 5, hvis du ikke har en manual.
God arbejdslyst.
Ps. Vi var for første og absolut ikke sidste gang i Dyvig i det vi kaldte sommer i år, hvilket var en behagelig overraskelse.
Mvh Ole
Dejligt at høre at I var tilfredse med vores lille "smørhul" og tak for hjælpen..

/LejfM

LejfM
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis