Garagerenovering, spørgsmål til nyt gulv

Hej alle.

Har et garageprojekt i sigte med nye døre/vinduer, lofter, sandblæsning og vandskuring af vægge, og meget gerne nyt betongulv... Gulvet er klart den største udfordring. Det virker som om hele garagen er sat på et betondæk. Har gravet ned under flere steder udefra, og alle steder er soklen lavet af gamle teglrør og jord, som falder fra hinanden hvis man roder i det med skovlen, altså ikke noget støbt fundament. Derfor er jeg selvfølgelig nervøs for at sætte bosch hammeren i og fjerne hele gulvet. Jeg skal selvfølgelig fjerne så lidt materiale nedad som muligt, så det bliver nok ikke til mere end 50 mm styrolit, rionet og 100-120 mm beton. Ideen er at skære en rille 20 cm fra muren hele vejen rundt, og lade være med at sætte hammeren i det. Når resten af gulvet er væk kan jeg måske forsigtigt brække betonen af ind til muren. Ved dør- og portåbning fjerner jeg det hele. Hvordan havde i grebet det an for at undgå at murene slår revner eller i værste tilfælde styrter sammen?? 

På billederne ses bl.a. den manglende sokkel hvor jeg har ført en pex-slange ud, og det relativt tynde betonlag. Er der i øvrigt nogen der ved hvorfor man har valgt at lave de der integrerede "stolper" i muren?


Søren
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Søjlerne er lavet for stabilitet af væggene, det gør man kan nøjes med en et stens væg. Hvad angår kvaliteten af din sokkel ser det ikke umiddelbart ud til at det står på gulvet men det er ikke noget jeg vil garantere for. Det ser også ud til din bygning er af ældre dato hvor man ikke lavede det vilde sokkel bygninger. Din bygning kan derfor nemt stå ovenpå jorden direkte det er ikke noget problem da den har stået i mange år efterhånden. Men der er som regel nogle sten eller noget nedenunder væggen som den står på.
Skulle det vise sig at bygningen faktisk står på gulvet. Kan du evt med en stor vinkelsliber skære kanten langs væggen det sviner en del men det kan lade sig gøre, så kan du nemt fjerne gulvet. Du skal være opmærksom på der nemt kan være mere end et lag gulv i sådan en bygning.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg ville som minimum understøbe søjlerne inden gulvet skal brydes op - vibrationerne vil jo stadig via jorden kunne forplante sig til murværket.

Noget andet er at det er lidt noget sjusk at konstatere at soklen helt eller delvist mangler og derefter ikke gøre noget ved det når målet er at renovere og bevare bygningen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det var svar i hver sin retning, vil meget gerne høre fra andre der kan bidrage med yderligere i denne sag

Søren

Hvis bygningen har stået i rigtig mange år uden problemer, tror jeg ikke jeg ville bryde gulvet op, det giver jo risiko for føgeskader..
Jeg ville ligge fliser på gulvet, og tage de så rener der måtte komme, 50 mm isolering i gulvet nytter ikke rigtig noget...

Vil du lave det helt perfekt, starter du med at understøbe muren med en sokkel, du graver ned i 1 meters dybde (eller mere efter forholdene) og tager ca en meter af gangen til du er hele vejen rundt, så kan du skære gulvet langs vægen, og bryde gulvet op, og grave ud så der er plads til 200-300 mm isolering (plus kabilarbrydendelag, og beton)


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis