Undgå fuldspartling

Jeg vil gerne have glasfilt på væggene. En smule struktur gær ikke noget, men det skal stadig se pænt ud. Jeg vil MEGET gerne undgå at skulle fuld spartle, tror ikke jeg kan lave det pænt nok. Og det skal laves i hele huset, så det bliver for dyrt med en professionel.

Kan man sætte væv direkte på væggene? Indervægge er lavet i gasbeton. Der er en enkelt gipsvæg, og ydervægge er dobbelt murede.jeg er lidt i tvivl om hvordan ydervægge er behandlet efterfølgende, da der stadig er tapet på.

Kan man enten sætte filt direkte på væggene? Eller evt. Komme et lag gips på, og så filt derefter?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
at sættee filt på en "rå" ubehandlet væg, dvs ikke 100 % glat det vil blive noget skrammel som du vil fortryde, ønsker du ikke at fuldspartle så villle jeg helt klart sætte en gipsplade op, og så på med filt
Filt er godt til at få en ensartet overflade struktur - underlaget skal være plant inden man sætter filt op.

Afhængig af hvor ru væggene er kunne du bruge rullespartel - det er en oplagt lds-opgave og er mega nemt når man lige kommer i gang med det - uden at det kræver en masse special-værktøj. Hvis der er steder strukturen er for grov kan man pletspartle det inden man kører rullespartlen på.

Check nogen af de youtube film der er om emnet - det er faktisk ligeså nemt som det ser ud.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af mfrost på 05-09-2016 07:37
at sættee filt på en "rå" ubehandlet væg, dvs ikke 100 % glat det vil blive noget skrammel som du vil fortryde, ønsker du ikke at fuldspartle så villle jeg helt klart sætte en gipsplade op, og så på med filt

 

Jeg tænkte det kunne være en genvej. Har gipsplader nok til det! Huset er dobbeltmuret, med hulmursisolering. Så man kan vel godt sætte en gipsplade på, uden at der kommer skimmelsvamp mellem?

 

Check nogen af de youtube film der er om emnet - det er faktisk ligeså nemt som det ser ud.

/BOFH

Jeg synes bestemt ikke det ser nemt ud! Jeg synes det ser ud som om man skal have mindst 10 portioner erfaring for at få det til at se godt ud...  Derfor tiltaler gipsplade løsningen mig umiddelbart mere. 

 

 

Man ruller det på - og så trækker man ind fra siderne først og derefter mod midten fra top og bund - mega nemt. Jeg har selv gjort det uden at have ergo-spartlen som man kan købe til formålet - og har også gjort det hvor vi blandede lidt ekstra vand i alm letspartel (fordi vi havde købt for lidt).

Husk at ved opsætning af gips skal du også til at spartle og du ændrer en hel del mere på fugtbalancen i væggen - den er noget mere diffusionsåben når der ikke sidder en gipsplade foran.

Det er min påstand at hvis du kan sætte gips på en væg så det sidder tilfredsstillende for slutresultatet kan du også finde ud af at spartle den op :-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Med en gipsvæg kan jeg nøjes med at skrue den på, og spartle samlinger og skruehuller... Der er så bare lige det med fugt - en vigtig faktor selvfølgelig.

Kan man ikke sætte gips på, uden at der kommer skimmel mellem væg og gips?
Det er meget lettere at fuldspartle med rullespartel, end det er at spartle samlinger i gipsplader, så det ikke kan ses. Har gjort begge dele i mit hus, og ville uden tvivl bruge rullespartlen.
Prøv med en enkelt væg først.

Hvis du går efter den noget mere besværligt og tidskrævende gipspladeløsning, så lim dem på. Det er alt for besværligt at skrue dem i gasbeton.
Med gipsplader skal du tænke over hvordan de mødes i hjørner, gerigter, fodlister, vinduer, døre osv. Jeg ville aldrig besvære mig med at sætte gips op hvis der bare skal spartles. Det kan enhver finde ud af ved at se lidt LDS-film på nettet.
Ok, jeg må give fuldspartlingen et forsøg så. Kan godt se der ikke er anden vej. Prisen på en professionel er meget meget høj synes jeg.
Jeg har brugt den billige raptor spartel masse. Så har jeg helt den ud i en firekantet spand og brugt den som rullespartel. den er nemlig meget tynd i konsistensen. Det var alt for dyrt med rigtig rullespartel masse. Rigtige rullespartel koster 3-4 gange så meget fordi der på spanden står rullespartel masse. Den billige raptor koster 100-130 kr for 10 kg.

Det er også en god idè med en girafsliber og en blæser, så du ikke skal vente så særligt langtid på at spartel massen tørre. Pengende er rigtigt godt givet ud til en girafsliber og noget som kan ventiler så spartel massen tørre hurtigt.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også