Undgå fuldspartling

Jeg vil gerne have glasfilt på væggene. En smule struktur gær ikke noget, men det skal stadig se pænt ud. Jeg vil MEGET gerne undgå at skulle fuld spartle, tror ikke jeg kan lave det pænt nok. Og det skal laves i hele huset, så det bliver for dyrt med en professionel.

Kan man sætte væv direkte på væggene? Indervægge er lavet i gasbeton. Der er en enkelt gipsvæg, og ydervægge er dobbelt murede.jeg er lidt i tvivl om hvordan ydervægge er behandlet efterfølgende, da der stadig er tapet på.

Kan man enten sætte filt direkte på væggene? Eller evt. Komme et lag gips på, og så filt derefter?
Jeg vil gerne have glasfilt på væggene. En smule... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, hvis det er hele huset er en girafsliber en fin investering. Kan evt. sælges bagefter.

Jeg har faktisk allerede en giraf. må lige lure på en blæser..

Jeg har sådan en her, ved dog ikke om det er nok til de 2 rum vi skal lave som de første.
http://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/vaegspartel/dana-spartelmasse-627
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er også en god idè med og bruge en forstøver til at sprøjte vand på, så kan du rulle på støre områder adgangen uden af spartelmassen når og tørre så meget ud at det bliver svært og spartle det jævnt. Så kommer der fart på uden at men bliver forpustet:-) Hvis der kommer nogen streger når du stryger med bredspartelen så kan du bare lade det være, så kan du pletspartle det jævnt bagefter.

Ovenstående har virket for mig, det der tog lang tid var, og vente på at det tørrede fordi jeg ikke fik ventileret godt nok.
Det har ikke været nok i min tilfælde. jeg har brugt ca. 10-5 liter pr. væg som har været ca. 4 meter lang og 2,60 høj. Men jeg så også haft spartle minimum 2 gange. Der var mange lunker og andet i min tilfælde. Det har været 100 år gamle vægge med masser af tapet, fugtskader og andet gøgl.

Jeg fandt ud af at jeg kunne spar på spartel massen ved og give væggen en meget tynd lag første gang, hvor jeg nærmeste skrabede det meste af, og en tyk lag anden gang, og efterfølgende pletspartle ujævnheder.

Det lyder meget omfatende, men det var det altså ikke. Jeg har været alene om og fuldspartle rigtig mange vægge og lofter her hjemme. Jeg tror at den med gipspladerne vil tage længer tid. Der skal jo også bruges tid på at sætte dem op, og at sætte dem i vatter.
Hej.

Jeg startede også som total nybegynder med at spartle for et halvt års tid siden. Jeg synes hurtigt at man lærer det. I starten blev det ikke så pænt, men så finder man efterhånden en god teknik. Så må man bare slibe lidt ekstra i starten :-)

Min metode er (på en nogenlunde ren væg) først at komme et tykt lag på. Ikke sådan i klumper, men et godt lag. Sørg for at spartle fra noget der ikke er spartlet, og slut gerne et sted hvor der ikke er spartlet også, fx. i en halvcirkel. Brug en rimelig lang spartel. Lad det så tørre, slib med grovkornet sandpapir og spartel igen med et tyndt lag. Slib med fint korn og evaluer. Alt efter resultatet kan du tage en omgang mere eller blot slibe lidt med en slibeklods. Bare bliv ved indtil du er tilfreds.

To erfaringer jeg har gjort mig:
1) Brug en lommelygte og lys langs væggen. Så er du sikker på at du fanger alt. Reparer enten pletvist eller spartel igen.
2) Fuldspartel loftet! Hvis du laver gipssamlinger så kan det være rigtigt svært at få det pænt når solen står på. Med fuldspartling får du en helt perfekt overflade selv i sollys :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også