Palisander bord

Hej.

Har arvet vedhæftede sofabord i palisander. Er der noget jeg selv kan gøre, for at gør overfladen flot igen? Evt. få fjernet de skjolder/pletter der er kommet på bordet.

Mvh.

Mikkel
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Med den kant er det med 90% sikkerhed en fineret plade, pluds at det er fint spejskåret finer.
Det betyder at du har 3-4 mm at slibe i inden du er igennem fineren (måske mindre hvis bordet har været slebet før).
Du kan rense det grundigt med grundrens, og slibe det let (med hånden, når det er tørt) med korn 250 til 500 i årenes retning.
Derefter kan det enten gives lak, voks, eller olie.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tusind tak for svaret. Når jeg giver det lak, voks eller olie, er det så bare en klar variant jeg vælger?

Mvh.

Mikkel
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det ville jeg helt sikkert vælge, for træet er smukt i sig selv
For ellers kunne du jo bare male den


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svaret igen. Har fået købt noget specifikt palisander olie og køber sandpapir i dag, og så går jeg i gang efter din anvisning 😊

Mvh.

Mikkel
Pas på med slibning ved hjørnerne, her kan finere hoppe af. Slib til slut i olie

 

Har slebet bordet med korn 240 efter farvehandlerens anbefaling og givet det 4 gange palisander olie. Dog ser den ene ende sådan herud. Skal det blot have flere gange olie eller har jeg ødelagt det? Såfremt jeg har slebet for meget, kan jeg give det noget andet olie eller lak, som kan gøre det lyse område lidt mørkere.


Mvh.

Mikkel
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også