Hjælp til vurdering af fundament der smuldre

Hejsa

I forbindelse med at vi er ved at lægge ny indkørsel, som i sammen ombærring udvides. Så er der naturligvis blevet gravet ud og i den forbindelse har jeg fundet et sted hvor jeg er lidt usikker på standen af fundamentet.

Den nederste del, som jeg vurderer er randfundamentet, er meget blødt. Så blødt at jeg kan hakke stumper af med en skruetrækker (den mørke del, nederst)
Her oven på ligger forskelligelag af hvad jeg umiddelbart syntes ligner mørtel med sten i.. (den lysere del)
igen oven på, er der støbt en i en række fundamentblokke. (den del der er pudset)

Mellem randfundamentet og "mørtelen" kan jeg meget ledt kradse ud af "mørtel"/beton smulder og jord (se dybde hvor mejslen ligger)

Der er ligeledes en mindre revne i soklen over stedet - men ikke så slem at den går op i murværket.

Huset er fra 1976. og vi har haft huset i ca. 3 år.

Mit spørgsmål går på, hvad I umiddelbart tænker? Bør jeg være nervøs her?
 

(vandet er fra, at jeg har spulet lidt jord væk)

På forhånd tak for hjælpen

De bedste hilsner
En fortvivlet husejer

 

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale dig at få nogle folk ud at kigge på det. Tænker det hurtigt kan blive en meget dyr fornøjelse i længden, hvis du lader det stå til i for lang tid. Du kan evt. prøve at indhente et par tilbud fra www.byggetilbud.dk og se om nogle af de ved hvad det handler om.

Jeg havde i al fald en dyr fornøjelse for et par måneder tilbage hvor jeg lod en lille smule fugt blive i kælderen (ingen bruger den alligevel) indtil jeg fandt ud af det var spredt til flere andre rum under malingen, så jeg vil råde dig til at få en kyndig ud at se på det, om end bare så du i det mindste har en afklaring og ved hvad du har at gøre med.

Hilsen,
T Hansen
Jeg er næsten sikker på at der er noget mere sokkel inde bag jorden der hvor din (midlertidige) vandpyt er. I 1976 skulle man også støbe sokkel ned i 80 cm dybde. Men du behøver nu ikke at fortvivle, huset og soklen har da holdt i 40 år nu, så det giver jo ikke problemer lige her og nu. De fleste sokler ser noget pjaltede ud under pudslaget. Det er fordi de bare er støbt ud i en gravet rende. Har jorden så ikke været helt stabil, vil kanten se sådan ud.
Prøv lige at tage et spadestik længere ned og mærk om ikke soklen går dernede også.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik, jeg tror du misforstår mit indlæg. Det handler ikke om udseende på fundamentet, jeg ved godt det er et randfundament, men det er standen der er mit problem..
Jeg misforstår ikke, kan godt se at du møder noget blødt med mejslen, men selv om det er blødt så holder det bare man ikke piller det fra hinanden. Det kan ikke komme nogen steder hen. Hvis du kan grave det ud med en skovl, så er der grund til bekymring. Selv meget svag beton har stor trykstyrke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det nederste er den støbte sokkel, og det øverste er sikkert den blanding man har brugt til at lægge den øverste leca blok med, måske dagen efter. HVOR porøst det er, er jo svært at vurdere fra et billede. Dog vil jeg sige at den yderste beton tit blander sig med noget jord der falder af siderne under støbningen, det gør ikke soklen mindre bære dygtig af den grund. Nu er betonen godt nok våd, men den ser ud til at "god" farve cement mæssigt. Det øverste lag ser dog lidt hvidt ud men det er måske en mørtel blanding.

km
Annonce
Skrevet af kmflisemester på 04-09-2016 17:03
Det nederste er den støbte sokkel, og det øverste er sikkert den blanding man har brugt til at lægge den øverste leca blok med, måske dagen efter. HVOR porøst det er, er jo svært at vurdere fra et billede. Dog vil jeg sige at den yderste beton tit blander sig med noget jord der falder af siderne under støbningen, det gør ikke soklen mindre bære dygtig af den grund. Nu er betonen godt nok våd, men den ser ud til at "god" farve cement mæssigt. Det øverste lag ser dog lidt hvidt ud men det er måske en mørtel blanding.

Blødheden beskriver jeg jo netop i mit indlæg. Jeg kan med en skruetrækker kradse det ud. det tog under et minut at komme 5-10 cm ind (der hvor man på billedet kan se mejslen).

Den nederste bliver mere hård længere inde, så den er jeg ikke super nervøs for. Det er mere det "mørtellag" der ligger oven på, jeg er usikker på. 

 

Skrevet af ev elmand på 03-09-2016 23:40
Jeg misforstår ikke, kan godt se at du møder noget blødt med mejslen, men selv om det er blødt så holder det bare man ikke piller det fra hinanden. Det kan ikke komme nogen steder hen. Hvis du kan grave det ud med en skovl, så er der grund til bekymring. Selv meget svag beton har stor trykstyrke.

Dog kan jeg ikke grave det ud med en skovl. Jeg er som sådan heller ikke bange for, at huset styrter sammen.. Men er det normalt at det er så blødt? 10cm inde i soklen kan jo ikke bare være pga lidt jord tænker jeg. Jeg har en ejerskifteforsikring, så hvis det kan give problemer senere, vil jeg hellere have det ordnet nu.. men er som sagt i tvivl om, det er normalt??

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også