Skjule ledning på gipsloft

Hej

Jeg har et flot nymalet gipsloft og skal til at sætte en lampe op. Udfordringen er, at lampen skal placeres langt fra lampeudtaget. Ledninger på et helt fladt gipsloft ses desværre meget nemt.

Jeg har mulighed for at komme op på loftet og trække ledningen over loftet, men jeg er i tvivl om, det er noget er noget man selv må rode med? Jeg laver ikke nye udtag, jeg fører bare ledningen oppe på loftet og ned ved siden af lampeudtaget og forbinder den her. Må man det?

Stefan

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
´Det enkle svar er NEJ
Løsningen er at man laver et lampeudtag hvor lampen ønskes. det er så med installationskabel over loftet. Og det er elektrikerarbejde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bare for lige at forklare Eriks "Nej" lidt:
Reglerne foreskriver at det ikke er tilladt for en tilledning at gå igennem vægge og lofter. Tilledning er den ledning du vil sætte fra lampeudtaget og over til lampen. Gør man det, så er lampen jo ikke "lige" til at flytte eller tage ned. Det er groft sagt grunden, men vælger du at gøre det alligevel, er der ikke nogen der kommer efter dig og siger fy fy. Bare du fjerner den ingen et eventuelt el syn før salg.
Den rigtige løsning er som Erik også beskriver, at få en elektriker til at etablere et lampeudtag der hvor du vil have lampen til at sidde.
Tak for svar!
Ja tilledninger må ikke føres gennem bygningsdel (eller ud af rummet) det skyldes den brandfare det kan medføre.
Så mit råd lad være..
Så få et nyt lampeudtag sat op, eller sæt en fin hvid ledning op under loftet...

Vi prøver igen, i morgen --

En flad ledning limet fast til loftet, eller bare lad den hænge lidt. Det overser man nemt i det daglige...

Eller en sort plastikledning eller farvet stofledning (hvis det passer ind).

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan vel få de der "klips" man bruger til at montere ledningen så den løber langs væggen? De plejer at være ganske billige og nemme at få sat op.

Hilsen,
T Hansen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis