Erfaring og gode råd ifm. fjernelse af tjørnehæk søges...

Hej gør det selv-godt folk,

Jeg har en tjørnehæk som jeg gerne vil af med. Jeg er umiddelbart mest til grab-løsningen, da det virker som den nemme løsning, men er dog lidt bekymret ift. ledningerne fra en el-boks, som står i skellet. Jeg har fået en tegning over hvor ledningerne ligger, men hvad med rødder fra hækken? Frygter lidt når bondemanden og jeg går i gang med grab-projektet at rødderne måske har fat i nogle ledninger... og det kan i værste tilfælde betyde at naboen komme til at være uden strøm - hvilket er skidt nok i sig selv, men får vi også kommunen eller el-firma på nakken og ender med at skulle betale for udgifter til reparation af el?

Håber lidt at der er én eller flere der kan dele nogle erfaring eller gode råd med mig.

På forhånd tak for hjælpen!

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv engang monteret gadeforsyning. De kraftigere kabler der kommer til kabelskabet, skal du ikke være nervøse for, de går typisk ude i fortovet og længere nede end de kraftigste rødder kommer. Men lige omkring kabelskabet kommer der stikledninger fra typisk 4 huse. De kan godt ligge lidt længere oppe, og endda ligge pænt i en ring under jorden for at have noget at tage af hvis det engang skulle gå i stykker. Så jeg ville begynde længst væk fra skabet og så se hvordan de rødder brydes under jorden, og hvis det ser voldsomt ud så må der inspiceres med en håndskovl omkring kabelskabet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
For 30 år siden fjernede jeg en vinter en gl. 50 m lang tjørnehæk. Jeg kappede hækken 10 cm over jorden, ventede et par måneder, stak ild til hækken fra den ene ende af. Både stubbene og de 3-4 hovedrødder ved hver plante var forbavsende lette at hugge over og grave op.
Mange tak for jer svar og gode råd!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis