Coppercoat - Coppershield - Copperbot - kobberepoxy - det har flere navne.
Jeg har tidligere vist nogen prøveplader på LDS med Kobber-epoxy som har hængt i havnen. Jeg har også skrevet om de første forsøg med Coppercoat på nogen felter i bunden af båden i sejlsæson 2014 + 2015
Det har virket så godt de to sæsoner, så nu har jeg lige afsluttet den "store tur".
10-12 dages knokkel med at skrabe bund, og så heldigvis nogen dage med perfekt vejr til påføring af Epoxy og Coppercoat.
Jeg har (som tidligere fortalt i flere omgange) tænkt på, at det må være det helt rigtige med denne slags kobber-epoxy bundmaling - og lavede for 2 år siden 3 felter i bunden af båden. Det var til at afprøve det samt for at have punkter til opklodsningen.
Ganske kort sammendrag:
Det ER er dødssygt og kedeligt arbejde at afrense bunden, og det kræver godt vejr (eller indendørs plads med varme) at male Coppercoat på bunden. Det er kræver tid og omhyggeligt arbejde, så det sidder godt.
Til gengæld slipper vi for den årlige pestilens med opklodsning, bundmaling osv.
1 gang Kobber-epoxy koster ca som 3-5 gange alm. bundmaling.
Samtidig er det en miljøvenlig bundmaling - det er bare rent metallisk kobber bundet i epoxy. Det danner ganske små mængder at stoffer som er begroningshæmmende, i overfladen. Og så bliver det grønligt - det er lidt af det samme, som sker på et kobber-tag, hvor der heller ikke vokser alger eller mos. Coppercoaten skal dog slibes ganske let en gang i mellem, for at få friske kobber-korn frem i overfladen.
Alt i alt = en investering i arbejde og penge - men jeg glæder mig rigtigt meget til at vi bare kan søsætte båden, om foråret - når det passer os - uden at vente på "godt vejr".
Materialer købt ved HF Marine i Svendborg - de hjælper også med MEGET fin rådgivning om hvordan og hvorledes man gør. Det ER en ret krævende omgang - det hele SKAL gøres rigtigt.
Billeder af det færdige + nogen som viser arbejdet undervejs.
Og så måske lige et sidate billede fra det vippesystem jeg har lavet, så båden ( af mig alene) kan vippes fra side til side ganske hurtigt. Den kan også støttes under sorte kantlister, så bunden slet ikke har "bare pletter".
Slut med billeder.