Nyt gulvvarme på strøer, isolering?

Hej LDS

Jeg er igang med en større omgang i mit hus fra 1976.

Gulvet skal alligevel op så der kun ligger strøerne tilbage.

Lige pt er opbygningen noget der ligner;

20cm singels->0,07mm plastik til at stoppe betonen for at løbe ned i singels (ligger meget tilfældigt af hvad jeg har set i andre rum)->10cm klaplag->0,07mm fugtspærre som er ført op langs vægge->50mm mineraluld isolering mellem strøer->strøer på opklodsning 60cm c/c, cirka 7cm høje

Da huset er født med et 1 strengs radiator system som er lidt uheldigt placeret, tænker vi at vi gerne vil flytte dette. Derfor falder tanken selvfølgelig på gulvvarme. Dog er jeg bange for at meget af varmen vil forsvinde "ned" i gulvet istedet for ud i rummet.

Har i nogle gode råd til hvordan dette kan løses?

Jeg vil helst ikke (læs kommer ikke til at ske) tage strøerne op da alle indervægge står på disse.

Jeg har læst nogle artikler hvor jeg kan se at de sætter isolering op imellem strøerne og bruger vindpap til at holde det op imod selve spånplade undergulvet, kunne det være en løsning? Jeg kan forstå at man ikke må putte mere end 50mm isolering ned i gulvet hvis der ikke ligger isolering i/under betonlaget.

Håber i kan hjælpe en fortvivlet hus ejer som ikke ved hvilken retning han skal gå 


Henrik
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvvarme bliver en meget dyr og u-komfortabel løsning, hvis der ikke isoleres bedre. Da varmen forsvinder i alle retninger, skal temperaturen så højt op, at det bliver ubehageligt at gå på gulvet. Gulvvarme er til velisolerede huse.

Så væk med dine singels, hvilket giver dig plads til 27cm eps. Hvis du vælger en af dem med iblandet grafit, isolerer det næsten som 350 mm alm flamingo. Hvis resten af huset er rimeligt isoleret, er det nu realistisk med gulvvarme.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Skrevet af ViFixerDet på 01-09-2016 06:59
Gulvvarme bliver en meget dyr og u-komfortabel løsning, hvis der ikke isoleres bedre. Da varmen forsvinder i alle retninger, skal temperaturen så højt op, at det bliver ubehageligt at gå på gulvet. Gulvvarme er til velisolerede huse.

Så væk med dine singels, hvilket giver dig plads til 27cm eps. Hvis du vælger en af dem med iblandet grafit, isolerer det næsten som 350 mm alm flamingo. Hvis resten af huset er rimeligt isoleret, er det nu realistisk med gulvvarme.

Hej vifixerdet. 

Tak for rådet, dog er det ikke muligt da det kræver jeg fjerner alt indvendigt.

Der må da findes en anden løsning, alternativ isolering eller lignende?

Kan man eventuelt ligge flamingo direkte på den gamle beton og støbe beton oven på med gulvvarme i der? Der er pt 100% tørt under fugtspærren i huset, så det kapillærbrydende lag må virke. Det har jeg nemlig nok højde til at gøre

 


Henrik
Ingen som kender svaret på ovenstående?

Henrik
Ingen som kender svaret på ovenstående?

Henrik
Hvis du ikke vil rykke strøerne op, grave ud osv..
Så bliver du jo nødt til at nøjes med de 50mm isolering, og så er det ikke at anbefale med gulvvarme...

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Skrevet af je_ns på 03-09-2016 21:22
Hvis du ikke vil rykke strøerne op, grave ud osv..
Så bliver du jo nødt til at nøjes med de 50mm isolering, og så er det ikke at anbefale med gulvvarme...

Hej Jens 

Problemet ligger for mig i at den årlige besparelse  (teoretisk udregnet) ligger imellem 2.500 til 3.000 kroner alt efter hvor meget isolering jeg vælger. Derfor får jeg aldrig økonomisk glæde af denne investering (lige før mine fremtidige børn heller ikke får) derfor søger jeg alternativer, såsom papiruld isolering eller lignende som mig bekendt kan transportere fugt. Kunne det være en løsning?

 


Henrik
Jeg har selv omtalte løsning i mit hus i stort set hele huset - altså uisoleret klaplag med 5 cm isolering under strøer. Det er et hus fra 1960 i et plan, 134 kvm. ingen hulsmursisolering, dog indvendigt isoleret på nogle vægge, 150 mm på taget, nyere vinduer (blandet termo og 2 lags energi). Vi bruger ca. 1200 m3 naturgas på et år.

Vi har faktisk lige fået lagt hele systemet/alle gulve om af vores ejerskifteforsikring, fordi gulvvarmeslangerne var lagt forkert med dobbelt afstand i forhold til normalt. Faktisk var det så slemt at i stuen varmede 20% af gulvarealet ikke. Alligevel var det muligt for os at holde ca. 20 grader ved en udetemperatur på -10 grader, hvis gulvene blev maks. de der 25-27 grader.

Så alle dem der påstår det ikke kan lade sig gøre ved ikke hvad de snakker om. Det er korrekt at man ville spare lidt varmeudgifter, hvis der var isoleret under klaplaget, men som du selv siger, så står udgifter hertil slet ikke mål med besparelsen.
Jeg regner med at smide 150 mm isolering yderligere på loftet inden vinter og så skal det nok blive rigtig fint med gulvvarmen.
Isolering under gulv er ikke en her og nu handling - det er en langsigtet investering, som bl.a. tager højde for at energipriserne i perioder kan stige med en faktor 4. Lige nu, hvor priserne er lave og vintrene er milde, tror nogle at dem der argumenterer for tidssvarende isolering råber "ulven kommer" - men de er tynget af kendsgerninger og et bygningsreglement som er tænkt i et langsigtet perspektiv.

Jeg respekterer at der er nogle, der stadig kan nøjes med 1970' komfort når det bliver rigtigt koldt, men når huset skal sælges som et energiklasse G-hus, er der muligvis nogen der ærger sig.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Skrevet af ViFixerDet på 12-09-2016 20:50
Isolering under gulv er ikke en her og nu handling - det er en langsigtet investering, som bl.a. tager højde for at energipriserne i perioder kan stige med en faktor 4. Lige nu, hvor priserne er lave og vintrene er milde, tror nogle at dem der argumenterer for tidssvarende isolering råber "ulven kommer" - men de er tynget af kendsgerninger og et bygningsreglement som er tænkt i et langsigtet perspektiv.

Jeg respekterer at der er nogle, der stadig kan nøjes med 1970' komfort når det bliver rigtigt koldt, men når huset skal sælges som et energiklasse G-hus, er der muligvis nogen der ærger sig.

Helt indforstået med at det vil være den bedste løsning at rive gulvet op og ligge 6.000mm ESP isolering, men til priseksempler der siger 500.000,-kr for sådan et projekt (kan ikke lave dette selv) så vil jeg mene at fornuft er en by i Rusland hvis man tænker langsigtet investering, hvor man kigger realistisk på energi priser. Uanset hvad, er det ikke noget som der er plads i budgettet til. 

Det handler jo ikke om at leve med 1970er komfort (tråden handler lige akkurat om at modernisere en gulv opbygning) Men der bliver nødt til at være noget fornuft bag det man foretager sig. Hvis man ikke har andet end ydervægge og betonlaget tilbage, så kan man snakke om det giver mening. Men hvis det kræver et helt hus bliver brudt ned til kun ydervægge står tilbage?

Så skal man tænke på om vi ikke bare står det samme sted igen om 30-40 år hvor isoleringen MÅSKE har tjent sig hjem (alt efter hvordan det udvikler sig) og alligevel har et hus med højeste energiklasse og så kan vi begynde forfra.

Der findes jo også isoleringsmateriale som man lystigt kan læse om kan håndtere fugt/kondens langt bedre end mere normale isoleringmaterialer, nogle som har kendskab til dette i sådan en konstruktion?

 


Henrik

Jeg så man kan købe en ca. 10mm isolering med alu på begge sider og højisoleret kerne... om det er realistisk til pris og formålet og ikke taber effekt med tiden, ved jeg ikke, men et firma havde det med på et større kræmmermarked her i sommer.
Min kammerat lagde traditionel indstøbt gulvvarme, med 300 mm flamingo i bunden og efterfølgende lameltræ på underlags foam - dette var utilstrækkeligt til at opvarme et ældre hus..
næste rum blev udgravet, punktfunderet, isoleret med halv tykkelse og ilagt varmeslanger med fordelings plader og laminat øverst... Sidste løsning leverer varen, selv med 40 gr. overskudsvarme fra solfanger..
vh. Carsten


 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis