Vende Harregårdssten

Hej LDS

Har 200kvm indkørsel og gangstier som jeg godt kunne tænke mig at vende da for/bagside på stenen er ens og jeg skal have lavet nyt belægning der støder op til så tænkte det ville blive det pæneste.

Underlaget fejler intet der er ubetydelige ujævnheder ikke så meget der kan ligge en vandpyt.

Så hvad er den smartestet måde at vende dem på ?? tage et par rækker af gange lige ret af med bræt i noget frisk sand eller ??

Hvilken type beton bruger man til at sætte første række i en støttemur ?? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der skal rettes af overhovedet, skal du have et stort stykke taget op før du lægger ned igen. mindst et par meter.
En anden ting er at alle sten skal rengøres på sider, så der ikke sidder noget sand/jord der, ellers får du for langt imellem dem. Det sand der drysser af under optagningen vil lægge sig ujævnt hen over underlaget.
Og noget helt tredje så tror jeg ikke de er ens på begge sider, det strider lidt imod naturlovene da jeg er sikker på de er støbt i en "åben form". Det skal du kigge nøje efter, siden opad er sikkert med afrundede kanter.

Du bruger almindeligt beton, som ikke behøver at være særlig stærk. Hvis du bruger støbemix ville jeg bruge 8 skovle søbemix blandet med 1 skovl basis cement. Og IKKE blande vand i. Det bruger du så som om det var almindelig sand/grus, stamper det, retter af, og bygger støttemur på det. Den fugt som regn og jorden tilfører blandingen gør at det størkner. Men hvis det er en støttemur på f.eks. mere end 0,5 meter i højde så skal der måske noget andet til.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg "vendte" en terrasse på ca. 50 m2, som havde ligget i 25 år. Flyttede alle stenene væk, rettede af i "baner" og fik styr på faldet samt en mindre opkørsel til udhuset. Der er selvfølgelig sten om har lidt for knortede kante (som ikke kan vendes), men det var ikke ret mange.

Det ev-elmand skriver som 3 punkt med "åben form" er ikke noget problem, jeg mener at netop herregårdssten har "slåede kanter" - og IKKE har affasede kanter (på den ene side).

Ved 200m2 ville jeg nok dele det op i nogle overkommelige etaper, måske på 50 m2 eller noget i den stil.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Navnet Herregårdssten bruges lidt i flæng for forskellige belægningssten, men er det en Herregårdssten lignende disse http://www.fc-beton.dk/herregaardssten_121.html er dine Herregårdssten ganske korrekt blevet støbt i en åben form, hvorefter kanterne er slået af i en tromle. Det betyder at forside og bagside ikke vil være helt ens, men da dine Herregårdssten er mange år gamle vil denne forskel formentligt være ubetydelig.
Tak for input alle
Men planen er ændret så der bliver lagt ny belægning så skulle der være nogen der kender en fornuftig brolægger i Vejle området som ikke flår mig helt så giv endelig lyd

Mvh Michael

Ja sådan kan det jo gå når man får tjekket sin lotto Var det ikke i Vejle området


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja var det bare sådan 😂 Men du er d velkommen til og komme og tage de gamle op kvit og frit 😄
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis