skimmel eller asfalt?

Hej!

 

Jeg er igang med renovation af 6,7 m2 badeværelse i en kælder i et hus fra 1968. Det er et solidt bygget hus uden problemer med fugt i kælderen. 

Jeg er igang med at ordne ydervæggen mod nord og bag 1,5 cm ret løs puds findes ydermuren helt sort. Den er homogent sort som den ses på billedet og tør. Den lugter ikke og fremstår ellers i god stand

Spørgsmålet er hvorfor den er sort. Kan det være skimmel? Jeg gik til den med en stålbørste hvilket gav en dybere homogen sort farve. Der er ikke plamager og det ligner ikke skimmel som jeg set i andre huse. 

Har nogen en forklaring? bør jeg lave en skimmeltest for en sikkerheds skyld?

Jeg har tænkt mig at pudse muren op med Vandex - kommentarer hertil? Der kommer at stå et badekar opad samme væg. 

Taknemmelig for svar!

 

Vh Claes

 


Claes
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke det er noget gammelt der tilsvarer "betontæt" eller lign. fugtstandsende maling?

Hvis du skal have badekar i den ende skal du vel have klinker/fliser på væggen. Det ville jeg ikke have det dårligt med at klæbe på væggen.
Slaggebeton.
I gamle dage hentede betonfolkene kraftværksslagge og flyveaske. Sidstnævne er dejlig puzzolan og man kan spare på den dyre cement. og så fik man oven i købet penge med når man hentede det. Slaggen er dejlig hårdt og øger styrken med vandigennemtrængning. Kviksølvindholdet og andre grumme ting er så den anden side af medaljen. Nu om dage fyrer vi ikke så meget kul mere og kraftværkerne har styr på forbrændingen og undgår den hårde slaggedannelse.
Hvis du vil vide om noget er skimmelsvamp så smag på det. Smagen af mug og penicillin er ikke til at tage fejl af.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også