De rigtige byggematerialer

Vi har købt et hus, hvor der skal renoveres en hel del. Jeg skal derfor bruge et ordentligt læs materialer, men tager det et rum ad gangen. Så jeg vil bestille lidt efter behov, så jeg ikke skal have alt for meget "på lager."

Da jeg er IT mand, har jeg dog brug for lidt hjælp omkring hvad og hvor meget jeg skal bruge. 

 

Det første vi skal lave, er børneværelser (2x7,5 kvm). Der skal ske følgende:

  1. Gammel savsmuldstapet skal tages ned - jeg tænker at bruge noget tapet opløser. 
  2. Der skal laves en skillevæg i gips, så et rum på 15 kvm bliver til 2x7,5 kvm. 
    Jeg vil lave skelettet af alu profiler. 2 lag gipsplader og isolering imellem for at dæmpe støj så meget som muligt. 
  3. Der skal filt/væv på væggene - det skal være den glatte slags filt, som gerne må være forgrundet. 
    Jeg har ikke tænkte mig at fuldspartle, men vil sætte det direkte på væg. Har set det lavet sådan hjemme hos min kammerat, og det ser ganske fint ud. Så håber virkelig jeg kan undlade at fuldspartle!
  4. Der skal gipsplader op i loftet. Det er træloft nu, og gipspladerne skal blot skrues på det eksisterende. Måske man kan nøjes med 1 lag plader?
  5. Fodpaneler og paneler rundt om de 2 døre, skal skiftes ud.

 

Her er hvad jeg er kommet frem til at skulle bestille. Jeg vil bestille det ved 10-4, da de har godt udvalg, fine priser og mulighed for at levere det, uden at det koster en formue.

 

 

Maling bestiller jeg et andet sted, da jeg har fundet det billigere der.

Jeg har en del værktøj, så tror jeg har det jeg skal bruge. Det eneste jeg VED at jeg mangler, er sådan en til at støtte/holde gipspladerne når de skal monteres i loftet - en soldat hedder det vidst. Samt en spartelboks/bazooka.

 

Er der noget jeg har glemt?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have træloftet ned inden du sætter gipsplader op. Så har du mulighed for at rette op på et evt skævt loft, du kan få ordnet det elarbejde der evt måtte være i loftet og du kan montere tæt dampspærre.

Til så lille et rum, behøves du ikke en soldat som sådan. Det hedder en gipspladehejs. Men når det ikke er større arealer ville jeg få hjælp til at løfte dem op på plads, eller lav evt en gipsplade-soldat som er en lægte på ca. 2,5 meter alt efter højden på dit loft med en tværlægte på tværs for oven (ligesom et T).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok, så må jeg hive træloft ned. Var ellers blevet anbefalet at lade det sidde, da det ville være langt nemmere. Men det er bedre at lave det rigtigt... Er det nok med 1 lag gips i loftet?

Der er i øvrigt gipsloft over træloftet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvis det skal laves rigtigt, som det ser ud til du gerne vil jf. ovenstående, så skal du have fundet ud af om forskallingen til træloftet kan bruges som den er, hvilket vil sige om der er tilstrækkeligt mange brædder, og om det evt. skal rettes op, da et listeloft skjuler skævhederne, og gipsloftet omvendt afslører dem med det samme - dette gælder iøvrigt også malerarbejdet. Hvadenten det er fordi pladerne tander, forskallingen ruller, eller spartlingerne ikke er fuldstændigt plane, så kaster det skygger henover loftet, og det er IKKE pænt. Hvis forskallingen er skæv og forkert inddelt, men stadig solid, kan det godt betale sig at krydsforskalle med et lag 22mm høvlet forskalling, hvor man kan få det klodset ned, så det er plant, og inddelt passende til gipsloftet.

Hvis det er meget svært at få gipsen plan i 1. lag (brædder der vrider, ikke samme tykkelse etc.), kan lag nr. 2 være en løsning - det glatter lidt ud, da samlingerne i andet lag vil komme til at ligge henover samme plade (samlingerne i de 2 lag skal forskydes i både længde- og bredderetningen). Selvom det er illustreret med stål til at bære loftet, gælder det samme for træ, med afstande mellem forskalling, skrueafstande i gipsen etc. - se her.

Når du monterer i træ skal du sørge for at have de rigtige skruer. Nogen kan vist begge dele, men traditionelt er der grovere gevind på træskruerne (gips på træ). 1. lag er 35mm, og andet er 45mm. Har du dybdestop til skruemaskinen? Hvis ikke, så skaf det (det er ikke så dyrt - minder om en bitholder med krave på), for skruehovederne mister bæreevnen, hvis de perforerer papirforsiden på pladen. De skal kun lige en halv mm under overfladen, så spartlen ikke tager i dem, når du spartler.

En bazooka vil jeg stærkt fraråde. Den har du tidligst - og så er det gået RIGTIG stærkt - føling med, når du trækker den sidste bane spartel. Spartelarbejde er der ingen smutveje til. Kan du ikke håndtere den med et gammeldags spartelsæt, så få en prof til det. Dét går til gengæld pænt stærkt, og behøver ikke koste en formue. Det vil normalt ikke være fornuftigt at levere billig spartel til dem, da det for det første normalt er et ringere produkt, og for det andet kender de deres normale produkt helt til bunds, så de har sparteltryk i fingrene, og tørretider i hovedet. Det fremmer processen temmelig meget. Jeg siger ikke du ikke selv skal gøre det, hvis du har mod på det, men det vil være ekstremt ærgerligt at ødelægge resultatet i finishen, og sådan et loft kræver grundighed i hvert eneste træk, og også i slibearbejdet. Hvis ikke væggen står lige op ad et vindue er det knap så slemt med den - det vil være et godt sted at begynde, så du får føling med det.

Listen du har fundet er kun 9mm, og med dobbeltrunde kanter kan jeg se. Fodpaneler er skarpkantede mod gulvet, og min. 15mm tykke af hensyn til luftspalten ved trægulve, og evne til at rette en smule op på ujævnheder i væggen. Hvis du vil have runding i toppen skal du have fat i et almue/kvartstaffodpanel. Der er i øvrigt en glimrende artikel om montage her på LDS. Til døre er det gerigter du skal have fat i. Samme tykkelse, men profilerede på begge sider. Husk at lave platte på (rykke kanten væk fra inderkanten af dørkarmen), så døren lukker uforstyrret, og ikke napper i hængsler og låsetøj - normalt ca. 10-12mm. Brug MontaFlex skruer til fodpaneler og dykkere til gerigter (f.eks. 1,8x45mm)

Ved skillevæggene holder du 1. lag gips et stykke fra modstødende flader (væg/gulv/loft), så der er plads til en fuge, og dækker den delvist med andenlaget. Dette for at hindre lydgennemtrængning. Skillevægge er der også mere om under ovenstående link. Hvis du har udvendige hjørner, så husk spartelhjørner i stål, ellers bliver de meget sarte i brug.

God fornøjelse med projektet!

Martin

PS: Husk i øvrigt at alle spartelkanter (langkanter - kortkanter tilskæres bare under opsætninng, og forskydes på den måde) skal skæres af ud mod væggene (5cm), så dine stolper/forskalling skal rykkes tilsvarende tættere på (påvirker hele væggen/loftet, da resten af pladerne rykkes tilsvarende) - det kan godt kræve lidt ekstra beregning der hvor der er 2 lag, for at sikre at begge lag er fuldkantede i dette område (fuld tykkelse - ikke fabrikskant).
 


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også