Frontdør håndtag på terrassedør

Jeg kender mange, som mindst bruger deres terrassedør ligeså meget, som de bruger deres frontdør.

På en terassedør sidder der normalt et håndtag som dette:

Og på en frontdør sidder der normalt et håndtag som dette:
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror jeg ikke du vil - jeg ikke fortrudt at jeg fik en yderdør i istedet for en terrassedør, da vi skiftede her i foråret.
Skrevet af Martin.v på 28-08-2016 09:54
Tror jeg ikke du vil - jeg ikke fortrudt at jeg fik en yderdør i istedet for en terrassedør, da vi skiftede her i foråret.

Kan du udybe lidt om, hvorfor du er mere glad for den? Og kan den også "bremse", altså stå halvt åben, hvor den ikke blæser op, som en almindelig terrassedør. 

 

 

Netop pga trafikken frem og tilbage, så man kan åbne den udefra også, når den er lukket..
Nej vores kan ikke stå låses - om det kan fås ved jeg ikke..
Vi har lige fået sat ny dør i, ved terrassen.. Vi valgte en facadedør, af netop samme grund.
Den kan ikke bremses (en skinne foroven) som en terrassedør. men der kunne monteres en slags bremse (måske kaldte de den en begrænser) som fik døren til at gå mere trægt. (vi fravalgte den).
Jeg mener at huske, at en af forskellene også er, at terrassedøren, "kun" kan åbne 90 grader (grundet bremsen) og facadedøren kan åbnes helt..
Vi er glade for at kunne låse den op udefra.. så helt klart det rigtige valg, for os:-)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det er det der med pose og sæk. Paskvilgrebet på terrassedøren er det der aktiverer bremsen, hvis det er "den rigtige slags". Den anden - almindelig friktionsbremse - ville eventuelt kunne eftermonteres, men vil som nævnt ovenfor, få døren til at gå mere trægt. Når døren oven i købet bliver brugt meget går den hurtigt løs og vil kræve justering for at virke.

I stedet - når det er en trafikeret dør - ville jeg montere en krog i stedet. Lang, kort, glipfald, eller hvad der nu passer bedst. Det hindrer nemlig ikke dørens funktion, men samtidig kan man få døren til at stå åben i ønsket position, når den ikke åbnes/lukkes for trafik. Er det kun til en smal åbning kunne man også overveje tyveribeslag, men det virker i sagens natur kun indefra, og modvirker selvfølgelig det udvendige håndtags funktion.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis