Gulvopbygning på strøer

Hej Alle LDS’er

 

Jeg har planer om at skal til at renovere mine gulve i min værelsesafdeling.

Har et typisk 70’er hus hvor gulvene er lagt på opklodsede strøer, der er lidt isolering imellem strøerne, der er ingen damp/fugtspærre og det hele er knastørt.

Jeg har ca 150-170 mm fra beton til overside gulv, og under betonen er der umiddelbart en ordentlig sandpude, har haft lavet et hul i betonen for at konstatere hvad der var under betonen, og da grunden skråner lidt var der i hvert fald 50 cm sand og så skal der ifølge de oprindelige tegninger ligger noget kapillærer brydende herunder. De indvendige vægge hviler kun på betondækket, derfor har jeg ikke lyst til at bryde dækket op for fuld isolering, og kan også grundet rentabilitetsberegning tillade ”blot” at lave noget oven på betondækket.

Jeg ønsker at ligge gulvvarme i sporplader og har her brug for nogle gode input til opbygningen.

Jeg havde forestillet mig:

  • Opklodsninger (1.Hvad ville i klodse op med?)
  • Kerto strøer (2. Havde tænkt mig at lave en ramme som jeg ville skrue sammen og så ligger tværgående strøer inde i denne ramme, men skal de tværgående strøer også skrues fast til rammen som så ender med at udgøre en stor platform
  • Sporplader fra en eller anden producent, novopan, dlh eller?
  • Varmefordelingsplader (3. sømmet Kun i den ene side, eller?)
  • Pex slanger (4. almindelig pex eller alu pex?)
  • Gulvpap
  • Evt afstivende lag, spånplade eller andet (5. kan dette undværes, evt ved at gå ned i cc på strøerne?)
  • Pergo Living Expression Long Plank

(6. Der er for nuværende ingen damp/fugtspærre og det hele er som nævnt knastørt, kan/skal jeg så også undlade denne i den nye konstruktion når der nu kommer gulvvarme på?)

Ved godt at det var lidt af en smøre, derfor nummereringen af de faktiske spørgsmål, men skulle der være andre kommentarer eller velmenende råd, hører jeg rigtig gerne.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
pkt 1 - Knudsen har et opklodsningssystem der er uundværligt på sådan et strøgulv
pkt 2 - når du laver med gulvvarmeplader skal du have en pind imellem strøer. ingen grund til at lave en ramme, bare monter pinden efter du har opstillet strøer.
pkt 3 - novopan - du kan evt. vælge den til 19 mm pexslanger hvis rummet er stort. Standarden er normalt 16 mm på tømmerhandlen
Pkt 4 - korrkt. skal kunne arbejde
pkt 5 - spørg din vvs'er
pkt 6 - gulvpap er rigtig fint til pergo da det har en høj trykstyrke
pkt 7 - med en cc afstand på 50 behøves ikke et ekstra lag. Er lige ved at tro 60 er nok men det kan du se på novopans hjemmeside.

Husk max 70 mm isolering i konstruktionen.

Umiddelbart vil jeg nok lave en fugtspærre - men det er et spørgsmål om religion når der ikke er en i forvejen.

Pps. alternativt retter du klaplaget af i ovntørret sand og smider flamingo, fugtspærre, gulvspån, gulvpap, gulv på og bum, så har du et gulv der er bedre isoleret
Tak for svaret boso

værelserne er ikke specielt store 16,13,10 og en typisk fordelingsgang i et 70'er hus, så havde egentlig tænkt 16 mm på varmeslangerne.

Hvorfor og hvordan skal den "pind" placeres imellem strøerne?

Hvorfor max 70 mm isolering?

Havde også tænkt på den med flamingoen, men havde smidt de lidt ud af hovedet igen, da jeg ikke tænker at den er særligt tilgivende ved de mindste ujævnheder, og så lukker jeg jo hele hulrummet af under gulvet, med alt isolering over betondæk, giver det ikke problemer?

Er der andre der ude der også har nogle gode indspark.

Tak for svaret boso

værelserne er ikke specielt store 16,13,10 og en typisk fordelingsgang i et 70'er hus, så havde egentlig tænkt 16 mm på varmeslangerne.

Hvorfor og hvordan skal den "pind" placeres imellem strøerne?

Hvorfor max 70 mm isolering?

Havde også tænkt på den med flamingoen, men havde smidt de lidt ud af hovedet igen, da jeg ikke tænker at den er særligt tilgivende ved de mindste ujævnheder, og så lukker jeg jo hele hulrummet af under gulvet, med alt isolering over betondæk, giver det ikke problemer?

Er der andre der ude der også har nogle gode indspark.

Du kan overveje at udlægge 120mm EPS med mindst styrke 150 ovenpå din beton og så lægge nogle 3cm tykke sporplader i EPS+varmefordeling ovenpå dette. Ovenpå denne konstruktion udlægges dampspærre og derefter et laminat eller træ klikgulv. Den høje styrke EPS isolerer bedre så de 15cm svarer til ca. 18cm normal EPS.

Den eneste ting jeg lige sidder og studser lidt over ved ovenstående er om betons dårligere evne til at transportere vand kan give nogle issues da det ligger nederst. Umiddelbart tror jeg det ikke.
Er der ikke andre gode indspark derude :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis