Tryktab i brugsvandsinstallation

Hej

I forbindelse med en nylig totalrenovering af vores hus fra 74, lavede vi ny vand installation. 

Alt brugsvand er lavet i pex-rør og fordeles fra en central kold manifold og en central varm manifold. 

Fra den kolde manifold forsynes der hen til veksleren der på modsatte side har frisk fjernvarmevand og hen tilbage til den varme manifold.

Nogle steder i boligen kan jeg mærke direkte konsekvens af når der åbnes op for flere tapsteder. 

Fx. når der bades i badeværelset, og andre bruger håndvasken kan man hurtigt mærke temperaturforskellen i bruseren. Bruges der koldt vand andre steder, stiger temperaturen i bruseren da det "stjæler" det kolde vand fra bruseren - og omvendt, bruges der varmt vand falder temperaturen i bruseren. 

Jeg kan også mærke når nogen er på toilet og jeg er i badet, når der så skylles ud bruger toilettet kold vand og temperaturen stiger i bruseren...

I vandhanen ved toilettet kan man se når toilettet ikke længere bruger vand til opfyldning, altså kommer der mere tryk på når toilettet er fyldt op..

Er der problemer i installationen, når alt fordeles fra en manifold for hhv kold og varm?

Vil det hjælpe at sætte en pumpe på installationen for at hæve trykket, eller vil rørene ikke kunne holde til det? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der skruet helt op på hovedhane og stophane til manifolden? Hvilken dimension har tilledningerne til manifolderne?

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Det er den rigtige måde med et fordelingsmanifold..
Så det må være forsyningen til manifoldet der ikke kan følge med...

Jeg havde for en del år siden samme problem, og efter lidt "kamp" med vandværket, kom de og bagskyllede rørene, der kom en "stor" sten ud som formodentlig havde sat i en stophane inde ved huset.
Der kom fuld tryk på efter denne opperation..
 


Vi prøver igen, i morgen --
Det er forkert størrelse til manifolden og ikke andet har samme problem herhjemme.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det kan f.eks. skyldes dimmentionerne på dine rør.
Hvis du har en ½" hen til manifolden, og ½" videre fra manifolden, kan du ikke få vand nok igennem manifolden, og derfor falder trykket for hver forbruger du tænder for.

Jeg ser 2-3 løsnings muligheder:
1) hvis forsyningen er f.eks. 2", laver du manifolden med 1stk 2" afgrening til varmt vand, som reduceres til 1,5" eller 1", og resten i 1", med reduktioner ned til de korrekte størrelser på de forskellige forbrugere (bliktud skal ind over for det er "lovmessigt korrekt", men kan du finde ud af bare en lille smule, kan du selv lave det med pak-garn (fe-hår) og pak-salve, en røvfuld rørfittings og tålmodighed.

2) Som je_ns skriver, din forsynings ledning er delvist blokkeret, og kræver retur-skylning.

3) Din til ledning er ikke stor nok til "alle forbrugere" samtidigt, hvilket kræver en opgradering af forsynings røret, hvilket ikke er helt billigt.
Normalt skal du dog, forudsat rør-dimmentionerne er i orden over det hele, kunne have mindst 3 forbrugere kørende samtidigt, uden væsentligt tryk-tab.

 

Det er helt sikkert tilgangen til manifolden den er gal med.

Ud til alle forbrugerne er der anvendt 15mm pex.
Der er også brugt 15mm som tilgang til manifolden. Da jeg var ude for at købe alle fittings hertil og forklarede ekspedienten opgaven, sagde han at jeg ikke kunne bruge 20mm til brugsvand, da det ikke var godkendt til vandtrykket.
Derfor blev det til 15mm på tilgangen også.
Det må jeg have fikset.
Annonce
Så er der INGEN tvivl: Forkert rør-dimmentionering.

Skild skidtet ad igen, og få lavet det med nogle større rør-fittings.

Hvor stor afstand er der mellem dit "indgangs rør" og dine manifolde?
Hvis det er tæt på hinanden, vil jeg anbefale dig at få lavet det så du forlænger røret fra hovedhanen i huset, og over til manifolden, så de har samme diameter, og at manifolden har samme diameter på "hoved røret", men mindre på alle afgreningerne.

lidt lære om flow:
For hver gang du fordobler din rør diameter, kan det store rør forsyne 4 af de små med fuld kapacitet.

hvis du går en halv gang op (1/2" til 3/4" f.eks.) kan du forsyne 2 af de små med det store rør.

hvad betyder det så for dig:
før så stort et rør som muligt hen til din manifold fra hovedhanen, om end det ikke kan betale sig at lave det større end hvad forsynings ledningen er.

Så skal der et rør med ca. ½ diameter af forsyningen over til varmt vands veksleren, og videre til den varme manifold.
den kolde og varme manifold laver du så alle afgreningerne med 3/8" eller 1/2" rør, så har du en fornuftig forsyning stadigvæk til de enkelte forbrugere, men din hovedledning kan forsyne mange flere forbrugere samtidigt, uden det store tryktab.

Nu nævner du 15mm.
Er det f.eks. rustfaste krympe rør fittings + rør du har gang i?
eller er det måske skære rings fittings til kobber-rør?

Kom med nogle dimensioner på forsynings røret og dine "forbrugere", så kan vi komme med en mere detaljeret hjælp om hvilke fittings du skal igang med.

 

Mærkeligt han ikke bare solgte dig noget 22mm istedet for de 2omm..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis