Danskvand "eksploderede" i køleskab

Jeg måtte starte morgenen med at tømme hele mit køleskab for madvarer og rengøre det, fordi en dåse danskevand var "sprunget" i køleskabet.

Umiddelbart ser der ud som om at det er sket i nat og at det er fordi den har stået helt op af bagvæggen i køleskabet - måske i længere tid. Havde godt set at køleskabet var begyndt at ise til, men tænkte at jeg lige ville kigge på det i weekenden.

Men jeg tænker bare... skal det ikke mere til end det? En danskvand som står helt op af bagbeklædningen i køleskabet? Skal jeg mon til at fejlsøge yderligere fordi det måske kan skyldes at dørpakningen er i stykker, en defekt termostat eller lign? Eller er det mon en kombination af flere ting f.eks. skift i vejr og temperatur - det er jo dejligt vejr i øjeblikket

På forhånd tak for hjælpen!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt skal et køleskab ikke begynde at ise til,derfor spørger jeg om du har et termometer i køleskabet.Det kunne jo være at det er stillet på max.

bh
Hej optisana,

tak for din indlæg og beklager mit sene svar, når du var så flink at hjælpe

Jeg har et termometer i køleskabet og det står på samme temperatur som det plejer. Jeg tænker, at jeg bare har været uheldig og/eller at det skyldes at der har stået drikke- og fødevarer op af bagvæggen...
Jeg synes at det er fint,at du kommer med en tilbagemelding.

bh
Det kan godt ske sådan noget. Hvis dåsen har stået op af bagæggen, og der bliver sat "varme/lunkne" ting ind i køleskabet samtidig med at det bliver åbnet og lukket nogle gange. Så er der meget der skal køles ned. Så kører kompressoren på fuld kraft, og derfor ser du at der kommer is på bagsiden. Det der så sker er at dåsen står op af bagsiden, og da den fryser til, udvider isen sig, og dåsen eksplodere. Det er er klassiker har oplevet det hvis man fylder et par rammer vand ind i et køleskab, og nogle af dem kommer til at stå op af bagvæggen :p bare vær glad for det ikke var en cola :p
Skrevet af Illisher på 02-09-2016 21:15
Det kan godt ske sådan noget. Hvis dåsen har stået op af bagæggen, og der bliver sat "varme/lunkne" ting ind i køleskabet samtidig med at det bliver åbnet og lukket nogle gange. Så er der meget der skal køles ned. Så kører kompressoren på fuld kraft, og derfor ser du at der kommer is på bagsiden. Det der så sker er at dåsen står op af bagsiden, og da den fryser til, udvider isen sig, og dåsen eksplodere. Det er er klassiker har oplevet det hvis man fylder et par rammer vand ind i et køleskab, og nogle af dem kommer til at stå op af bagvæggen :p bare vær glad for det ikke var en cola :p

Ja for pokker, det havde nok været et større oprydningsarbejde, hvis det havde været sodavand 

Mine salathoveder får frost skader hvis de ligger op ad bagvæggen i køleskabet.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis