Kloak forkert lavet :) vandlås- plås osv

Hej LavDetSelv folk

Jeg har lagt gulvvarme og kloakrør og nu skulle jeg så igang med badeværelset. Fik lige en kloakmester ud, som skulle fikse det sidste toiletafløb.
Selvom jeg var mundtligt vejledt af vvs-eksperten, siger mesteren at det er forkert lavet. Han siger at jeg bør have lavet noget vandlås under afløb til vaskemaskine i gulvet, som bare er et 50mm rør der går ud til 100mm afløb ved toilettet som går ud af huset. Jeg havde selv tænkt at placere en vandlås over gulvet ved vaskemaskinen, men det var ikke i orden.

Det samme er sådan set med afløbet til håndvask, hvor jeg også havde tænkt at vandlås var over gulvet. Jeg tænkte jeg var smart ved at lave den "simple" løsning med vandlåse over gulv.

Han ville have afløbet løb hele vejen over til et gulvafløb med større dyb vandlås der stikker en halv meter i brusenichen, hvor der selvfølgelig er en P lås i gulvet lige nu, som kun stikker ca 15 cm. Det var dog i orden for brusenichen i sig selv.


Han siger det vil skabe lugtgener. Han kan lave det men vil skrive at han fralægger sig alt ansvar.
Jeg tænker lidt at jeg ikke tror det kan nå at give lugtgener hvis man laver en lidt stor vandlås oven-gulvs.
Han var ung og nyuddanet og virkede hamrende dygtig, men måske er bange for at give mig et forslag til en halvfærdig løsning som dog kan bruges?...???

Fremover skal jeg selvfølgelig have kloakmester på alt hvad jeg laver. Men jeg er ikke liiiige så hooked på at banke mit nyanlagt gulvvarme op, som han foreslog. Det kan dog blive nødvendigt hvis ingen bakker mig op i den "nemme" løsning.

Hvad havde i gjort? 

På forhånd tak


Hej. God vind!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På mit badeværelse har jeg har vandlåsen siddende i gulvafløbet fra bruseren, og så går håndvasken der i.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du bruger denne: http://www.biltema.dk/da/Byggeri/VVS/Ror-og-rordele/Aflobsror-og-rordele/Multislangekobling-2000018297/
Sammen med denne: http://www.biltema.dk/da/Byggeri/VVS/Ror-og-rordele/Aflobsror-og-rordele/Overgang-4050-mm-2000018294/

og monterer maskinens afløbslange korrekt, så virker slangen som vandlås, og du får ingen problemer.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Fik ikke lige svaret på dit spørgsmål, jeg har min vaskemaskine i fyrrummet, her der den tilsluttet et gulvafløb med vandlås, så er røret ført op og kommer ud af væge (det er 50mm rør, med til vandlås/gulvrist, og så 110 mm rør derfra og ud i kloak..

Vi prøver igen, i morgen --
Fik ikke lige svaret på dit spørgsmål, jeg har min vaskemaskine i fyrrummet, her der den tilsluttet et gulvafløb med vandlås, så er røret ført op og kommer ud af væge (det er 50mm rør, med til vandlås/gulvrist, og så 110 mm rør derfra og ud i kloak..

Vi prøver igen, i morgen --
Alle rør skal principielt føres til vandlås - medmindre det du slutter til har egen vandlås (og det meste af tiden er i brug vel at mærke!). Løsningen med delene fra Biltema er et rigtigt godt bud, og som der står så husk at lade afløbsslangen fra vaskemaskinen lave et "S" så du får en vandlås i den ;-)
Annonce

Nu bliver jeg helt bange Jeg har lige lavet om i kloak i badeværelse som jeg er ved at indrette. Der er naturligvis 110 mm til  toilet med sin egen vandlås. Og så er der Blycher waterline i bruse niche. Der er ingen kant ved bruseniche så det er den eneste gulvafløb i rummet. Men vaterline har ingen mulighed for for tilslutning af andre rør. 

Så den eneste mulighed for vandlås under håndvask er en lille S eller pungvandlås under selve vasken. Det regnede jeg da med var i orden, da det er samme princip i køkkenet. Hen til waterline og ligeledes til opføringen i væg ved håndvask er der 50 mm rør, Men op i selve væggen går jeg ned på 32 mm 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
JEg har fået lavet badeværelse i mit almen nyttige leje-mål, hvor der kun er lavet som du beskriver i dit første indlæg.
Her har jeg ingen vandlås i maskin-afløbet, og håndvasken har kun den der sidder lige under (ved ikke hvad en hedder).
Ved vaskemaskinen har jeg ovenover monteret en "almindelig" vandlås, men den bliver tømt hvis jeg f.eks. smider en spand vand i lokummet.
Når jeg ikke har haft gang i vaskemaskinen i en uges tid i vinter-halvåret, hvor der er gulvvarme igang, så kommer der lugt-gener fordi låsen er kogt tør.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis