hpfi relæ falder ud

vi har en aeg vaskemaskine der er begyndt at klappe hpfi relæet stort set hver gang den skal starte, det sker med det samme vi kan høre at den tager vand ind !!  min egen formodning er at det er magnet ventilen der driller, men kan det være varmelegemet ??? jeg ved ikke hvor hurtigt at den begynder at varme, eller er der andre muligheder ??  

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ofte varmelegemet der driller...
Du kan jo prøve at koble varmelegemet fra, og starte maskinen, slår den stadig fra kan du jo frikende varmelegemet...

Vi prøver igen, i morgen --
Det samme som je_ns siger

Jeg prøvede det for et par år siden. Fandt denne via Google http://www.nettoparts.dk/shop/slaar-hfi-hpfi-relaeet-8856c1.html. I mit tilfælde var det varmelegemet og jeg fandt fejlen ved at bruge det første punkt på listen.

Varmelegemet på min maskine var relativt nemt at skifte. Det sad bagpå, i bunden. Og kostede mig lidt tid og 300-400 kr.

Har også prøvet at varmvandsbeholderen slog hpfi´en. Her var det også varmelegemet...
Nu skriver du >med det samme< og bagefter >kan høre den tager vand ind< Det er så i min sprogbrug ikke "med det samme"
Den begynder at varme så snart der er nok vand i maskinen. Men det kan godt være at den ved visse programmer fortsat tager vand ind efter at opvarmning er begyndt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Lige til orientering, min gamle Hoover har altid tændt varmelegmet samtidig med den lukker vand ind. Der kan man tydeligt høre når vandet rammer det varme varmelegme. Har egentelig altid troet det var en computerfejl på maskinen, men efter jeg havde splittet den i atomer for og skifte lejer her i foråret, har jeg måtte skifte mening idet det 10+ år gamle varmelegme faktisk var nærmest kalkfrit uagtet det aldrig har været i nærheden af noget der bare minder om afkalkningsmidel. Det vand vi har her oppe hører til blandt det mest kalkholdige her i landet.

Så hvis maskinen klapper hpfi relæet næsten samtidig med den lukker vand ind med et defekt varmelegme, er det ikke umuligt hvis maskinen opføre sig som min.

Dog kunne jeg forestille mig det på kort sigt vil koste et varmelegme, hvis der en dag pludselig ingen tryk var på vandet eller det på anden måde udeblev. :-)
 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis