Dimensionering af jerndrager

<style type="text/css"> </style> Hej alle

Jeg skal her til vinter til at indrette mig et værksted i en gammel dobbeltmuret staldbygning fra 1910.

Rummet jeg vil bruge er 6,5 x 9,5 m. Problemet er at loftets bjælkelag mange steder er understøttet vha lodretstående støtter i træ, dem vil jeg gerne have væk, så jeg får et frit rum. Bjælkelaget består af 20x17cm tømmer med 1,4 m mellemrum og de ligger på den lange led i rummet. Fire steder i loftsrummet står der træstøtter på bjælkerne og støtter op på en rem på spærene. De to af støtterne er næsten helt ude ved muren og trykker således ikke ret hårdt ned.

Jeg forestiller mig at fjerne alle støtterne og erstatte dem med tre stk jerndragere med 2,5 m mellemrum. På den måde vil de nemlig ret præcist komme til at være under de fire støtter der støtter op på remmet i tagkonstruktionen.

På bjælkelaget vil jeg herefter ligge gulvplader og isolere imellem bjælkerne. Loftet skal nemlig bruges til opbevaring af værkstedsting og materialer. Det er ikke planen at der skal bygges yderligere skillerum eller andet. Men det må selvfølgelig gerne være en mulighed på sigt at udnytte det til noget andet. Taget er bølgeeternit.

Jeg har fået adgang til noget HEB 160 ganske billigt og mit spørgsmål går på om der er nogen der har et kvalificeret bud på om det er tilstrækkeligt til opgaven?

(Jeg er klar over alt det med forsikring kontra ingeniørberegning osv. så det er ikke det jeg spørger ind til)

Mange hilsner

John

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg læser det som om at du vil lægge HEB jernet op på tværs af bygningen så det spænder 6,5m. På jernene vil du lægge etagebjælkerne og stolper fra tagkonstruktionen.

En HEB 160 er alt for slap. Et hurtigt overslag - uden bidrag fra taglasten - fortæller mig at din bjælke vil være udnyttet næsten 150%. Dertil kommer at du vil få en uholdbar stor deformation af bjælken og derved vil hele dit etagedæk komme til at hænge.

Der er flere forhold i det ift om dine HEB profiler kan holde. Når du fjerner de indvendige stolper som du beskriver, så flytter du samtidigt ALT last ud til det gamle murværk i facaderne. Murværk fra den tid har begrænset bæreevne og du risikere at hele ydervæggen kollapser.

 Certificeret Statiker

Tak for svar. Ja, du har forstået det korrekt med 6,5 m spænd.
Jeg vil holde mig fra HEB 160 og kigge efter et alternativ. Mit udgangspunkt var også IPE omkring 250, men nu faldt jeg lige over disse.
Jeg vil rådføre mig med en der er klogere end mig ang. ydervæggene. Et knapt så tillokkende alternativ er at understøtte jernet på midten med en enkelt stolpe.
Mvh John
Det kan sagtens løses - bjælkerne skal bare være større og så kan man sætte søjler ude ved muren hvis den ikke er stærk nok. Det vil så nok være nødvendigt at lave noget lokalt fundament.

 Certificeret Statiker

Hvad ville du tro vil være en passende IPE størrelse? Kan f.eks. 250 gøre det?
Det vil jeg sket ikke hænge min hat på uden at kende de faktiske forhold!

 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis