I-bjælke

Jeg skal til at lave hul i en væg fra stuen ind til et værelse, så vi får en vinkelstue. Der skal en I-bjælke op men hvor stor skal den være?. Muren er 100 mm tyk og åbningen skal være 3,8m. Findes der et pingerpeg om størrelsen af I-bjælken jeg skal have fat i ? eller skal jeg have en ingeniør til at regne på det.
Der er et værelse ovenpå men der er lavet af træskelet og gipsplader, ingen mursten når derop.

MVH
:?:

AM

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er tale om en murstensmur din bjælke skal hvile af på?
og det værelse du tale om er det en 1.sal?

enten kan du bruge en limtræes drage eller en jern bjælke
der er fordele og ulemper ved begge
jern kan laves mindre, men kræver enten udmuring eller op til flere lag gips af hensyn til varmeudviklingen ved en evt brand
træ er meget nemmere at håntere

men mere info om dine mure mm først
dvs. din bjælke skal være så stærk at den dels kan bære 1. sal, tag, snelast etc og dels så stiv at gulvet på din 1. sal ikke gynger når du går på det.

igen du kan vælge en limtræsdrage, eller en jerndrager

en HEB200 kan sagtens klare den belastning, vil du have en I profil bliver den nød til at være højere, og det "koster " på din frihøjde i din nye stue

Så uden ansvar, den skal du få af råd. giv. ing
en HEB200 oplagt på 15x100x200mm3 jern i hver ende, i kc 50/50/700
udmuret med mindst 25mm, eller 3 lag gips på mindst 3 sider

Så har du en indikation af en bjælke
Ved du hvad dimentioner en HEB200 har?
og jeg er ikke helt med hvordan du mener med de jern den skal lægges op på.

på forhånd mange tak for responsen.

MVH

AM

Her er et link hvor du kan se på side 69 hvilke dimmensioner bjælkerne har.
http://www.sanistaal.dk/cms/Saniprl.nsf/vwLookup/Lagerprogram/$file/Lagerprogram.pdf?OpenElement

Hvad angår de mål for oplægningen forstår jeg heller ikke helt hvad der menes.

Men sørg for et godt overlæg ind på muren.

Jeg har set beskrivelserne med en mørtel der ligges under, og det skal nok være en rigtig måde at gøre det på. Men oftest har jeg bare set bjælken oplagt på murerpap og ellers direkte på muren.

Hvad angår brandsikringen af bjælken er der sikker nogle mål og normer, disse kender jeg ikke men de bør følges pga sikkerhed ved brand.

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Annonce
HEB er 200 x 200 mm

jernpladerne jeg skriver skal lægges på bagmuren, du benyttes for at fordele trykket fra HEB drageren. pladen fordeler altså trykket på de ca 10x 20 cm som den er. grunden til at den SKAL bruges er hvis der er såm grater eller en lille skævhed på HEB så få du ikke fordelt trykket jævnt.
ALTSÅ du skal bruge jern plader.

Og du skal overholde brandforhold, min 3 lag alm gips på 3 af siderne, ellers nedbøjer din bjælke for hurtigt under en evt brand.

DVS understøtter dit bjælkelag, flerner muren. laver passende huller i bagmuren (der hvor bjælken skal spænde fra og til.) lægger dine små jernplader, lægger HEB'en op, murer rundt om den så dine vægge bliver lukkede igen, fjerner understøtning, nu hviler din 1.sal på HEB'en
gips rundt om den og færdig

Du skal bruge kc 50/50/700 færdig produkt for at sikre ensartet her i din mørtel
Hej !!!

Jeg har fået beregnet en I bjælke til vores nye overetage!!!! vi har et frit spænd på 4,7 m, og der siger beregningen at en HEB 180 er nok.

MVH

Kim

www.soegaard.frac.dk
Det fremgår ikke rigtig hvilke mure det drejer sig om.
men det skal være en bærende mur.
Nogle invendige mure er ikke bærende, hvis det er en sådan den skal ligge på. :o

Med venlig hilsen

Søren
jeg har selv sat et I-jern op i min stue som er 3.2 m lang. Ingenøren (som er 30 år gammel) sagde at en 100 mm var nok, min smed (som er ca 60 år gammel) anbefalede en 120 mm. Jeg fortalte så min smed hvad ingenøren havde sagt, og til dette fik jeg at vide at det jo var op til mig meeeen han havde altså arbejde med dette i 40 år nu!!!!!!! :lol: :lol:
Angående oplegnig ca. 25 cm overleg i hver side, jeg muret ind under med en meget tør betong blanding bestående af helt fin sand(o,2) og cement.
:mrgreen:

arnstein
Tak for svarerne.

Jeg har kigget lidt på det hele. Men hvis jeg vælger at bruge en HEB200 vil den jo være bredere en muren den skal hvile på (muren er 100 mm) vil det ikke betyde noget?? er IPE-bjælken så ikke bedre(vi har langt til loftet så det gør ikke noget at den tager lidt højde.)

Den ene ende af jerndrageren skal hvile på den bærende mur, den anden skal mures ind i gavlvægen, men hvor langt ind??for at holde.

MVH

AM

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis