Professionelt resultat - maling af stole

Hej alle

Jeg gad egentligt godt vide, hvordan træstole, køkkenlåger mv. egentligt bliver malet på fabrik. Hvordan fås resultaterne så perfekte? Skyldes det specielle tørrerum? To-komponent maling? En milliard lag? Særlig maling?

Jeg har købt sådan en Bosch maler-pistol. Det er top-modellen, men umiddelbart det arveste lort. Næsten uanset hvad jeg gør, ender malingen med at løbe. Jeg har forsøgt 1000 gange, med alle indstillinger.

Jeg har både forsøgt med hvid oliemaling (som bliver gulligt hurtigt) og plastikmaling.

 

Nogen ideer?


Gør det selv af princip - ikke at resultatet bliver bedre af den grund...
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der løbere, er det tegn på for tykt lag ad gangen (kan også beskrives som utålmodighed, møjn do). Du bør nok sprøjte ad flere omgange i tyndere lag. Desuden bruger fabrikken nok en anden sprøjtepistol (mere prof ). Prøv at sprøjte flere tynde lag, så tyndt at du næsten ikke kan se det, og flere lag. Malingen må heller ikke være for tynd.

fase
True dat. Måske skulle jeg bare kyle malerpistolen ud og købe en ordentlig en til kompressor i stedet. Men du mener altså, bortset fra det, at de bare benytter "almindelig" akrylmaling?

Gør det selv af princip - ikke at resultatet bliver bedre af den grund...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Om du skal kyle malerpistolen ud afgør du, det er jo din. Jeg har fået at vide, at det er en fordel at benytte autolak til at sprøjte med. Med hensyn til sprøjtepistol, kan man sommetider købe sæt med sprøjtepistol, dæktryksmåler osv. til en rimelig penge.

fase
Hehe takker. Men autolak: Er det ikke usund for indendørsmøbler? Børn osv...?

Gør det selv af princip - ikke at resultatet bliver bedre af den grund...

Nej, det tror jeg bestemt ikke at autolak på vandbasis er farligt at være i nærheden af, så burde mine nye køkkenskabe være farlige. Jeg går ud fra, at du ikke sprøjter i stue eller køkken. Men der også den løsning, at du får en autolakerer til at sprøjte dine låger. Hvis du lægger tingene ned, er det nemmere at sprøjtemale lågerne.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hvis det kan være til nogen trøst, kan jeg heller ikke få en elsprøjte til at fungere, men dermed ikke sagt at de ikke kan lave et fin resultat..
Jeg har lige malet en kraftig træramme med maling fra Sadolin, og med en trykluftssprøjte.
Malingen er vandbaseret, og giver samme matte finish som fabrikslakerede møbler, og rimelig nem at arbejde med. (kostede knap 200 kr for en liter)
Jeg brugte en spærregrunder først, for at undgå udtræk fra træet.

Kunsten med sprøjtemaling

Grundet overflade...
Rigtig viskositet på maling
Helst min 20 gr. på både maling og på det emne man skal male på.
Start med et tyndt lag, og lad de tørre lidt op.
Så giv det en fyldig omgang (ikke så meget det løber) ellers bliver det ikke jævn og glat.
Evt et lag maling mere..

 


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har med succes brugt en Wagner malersprøjte (kostede så også ca. 2.500 kr.) til at male fodlister, indfatninger osv. med. Har også malet mere end 400 meter listebeklædning 2 gange på alle sider. Men det kræver at du har tålmodighed til flere lag. Dyr maling løber også bedre sammen end billig. Noget skal der jo spares på...
Der glemmes, absolut ingen vand i luften. De store steder bruger rigtig mange penge på at luften er helt uden vand.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ok så luftrenser skal jeg også ud og have... men de kan jo også fås billigt på DBA.

Gør det selv af princip - ikke at resultatet bliver bedre af den grund...
Skrevet af UPS - nu igen på 26-08-2016 14:35
Ok så luftrenser skal jeg også ud og have... men de kan jo også fås billigt på DBA.

Du mener en vandudskiller


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også