jernrør som overligger

Hej LDS'er.

Da pudsen så små hvede løsnet sig en del i min gamle garrage. er jeg begundt og banke det løse af for af pudse op igen.

men kan nu se af der er brugt 1" jernrør som overligger, formoder af sådna gjorde man nok bare tilbage i 1940'erne

Kan jeg bare lade dem side, og pudse nyt op eller hvordan ?

fjerne dem forsigtigt 1 af gangen, og erstat med noget andet  og understøtte taget ?

er jo ikke meget for af fjerne dem, og risikere en nedstyrning. væggen er ca. 23cm så skyder den til og være en 2stens mur eller hvad man kalder det. ?

åbningen er ca. 2.5 meter, og tænker hvis man skal hen og lave det om kunne det godt blive et stører og bekostligere projekt.

hvad siger i til min situation ?

 

Hej LDS'er. Da pudsen så små hvede løsnet sig en... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et overlap på 25 cm. er ok.

fase
Grunden til det ikke er godt med en træ overligger er det bare levetiden?

Og isåfald hvor længe kan sådan en Ca. Holde.?

Bare så jeg kan sammenligne med byggemarkedets forslag?
Du skal have en større dimension i træ (højere) end beton. Så svært er det ikke at støbe en overligger.

fase
Okay super. Hælder også mest til den støbte version. Men man skal jo næsten have en gaffel truck for af løfte sådan en på plads da man vel støber den på gulvet?
Annonce
Okay super. Hælder også mest til den støbte version. Men man skal jo næsten have en gaffel truck for af løfte sådan en på plads da man vel støber den på gulvet?

Du skal støbe oppe på stedet, det er det letteste. Du kan understøtte ydermuren med f.eks.3 lodrette stolper. De tilpasses i højde så de lige netop kan bankes på plads. så laver du 3 trekanter af krydsfiner og skruer dem på stolper, netop 25mm under underkant støbning.  Det er så ligesom hyldeknægte til en 25 mm bræt der skal danne bund i din form.

I begge sider sættes et bræt op under denne bund så den er støttet 5 steder (50cm afstand). Så får du placeret det armerings jern der skal i. Der skal være 2 i bund og 2 lidt over midt. (alle mindst 20 mm fra bund og kantplade. Du kan måske få dem svejset sammen med nogle stumper så er de lettere at holde på plads.

Der skrues så en passende kantplade på lodret op, det støtter din bund og danner side i din form. Der skal være 4-5 cm til at hælde beton ind med.

Den løsning  koster "næsten ingenting". Det er fint med 25 cm vederlag i begge sider, Og jeg ville nok gå 3  skifter op.

Når du har fået det meste af betonen i, kan du banke mange gange på siden af form eller "bore i den" mange steder med et stort murbor med slag. Det er en simpel form for vibrering og du vil se at din beton synker lidt, det er når luften slipper ud. Det gør betonen stærkere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fantastisk guide 👍

Hvilken størrelse stål skal jeg bruge 8mm eller mere?
Du behøver naturligvis ikke at følge guide slavisk, bare du forstår princippet. Det kommer også an på hvad du har liggende.
Jeg vil mene at 8 mm armeringsjern er ok. Det er de nederste der er vigtige.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har ikke noget liggende så skal ud og handle lidt stål ☺
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også