jernrør som overligger

Hej LDS'er.

Da pudsen så små hvede løsnet sig en del i min gamle garrage. er jeg begundt og banke det løse af for af pudse op igen.

men kan nu se af der er brugt 1" jernrør som overligger, formoder af sådna gjorde man nok bare tilbage i 1940'erne

Kan jeg bare lade dem side, og pudse nyt op eller hvordan ?

fjerne dem forsigtigt 1 af gangen, og erstat med noget andet  og understøtte taget ?

er jo ikke meget for af fjerne dem, og risikere en nedstyrning. væggen er ca. 23cm så skyder den til og være en 2stens mur eller hvad man kalder det. ?

åbningen er ca. 2.5 meter, og tænker hvis man skal hen og lave det om kunne det godt blive et stører og bekostligere projekt.

hvad siger i til min situation ?

 

Hej LDS'er. Da pudsen så små hvede løsnet sig en... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker mere på stolper, brædder, krydsfiner o.s.v.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Et spænd på 2,5m +2x100mm vederlag giver en bjælkelængde på 2,7m! Jeg synes det er meget hovedløst at anbefale 2 stk. 8mm armeringsstænger som der støbes lidt beton omkring, især når man ikke kender lastbetingelserne! Alene det forhold at der foreslås anvendt rionet i betonbjælken gør, at jeg synes du skal tage de råd du har fået i den her tråd, med et gran salt!

Bjælken skal også bære tagkonstruktionen, så det er ikke helt ubetydelige forhold den bliver påvirket af! Hvis du kun placere 2Y8 i undersiden, så vil bjælken med overvejende sandsynlighed udvikle revner og være kraftigt underdimensioneret i forhold til forskydningskrafter! Der skal indlægges lukket armeringsbøjler til at optage disse laster. Du skal ligeledes sikre dig at den armering du vælger at lægge i undersiden, er tilstrækkeligt forankret ude i vederlagene - ellers revner bjælken her!

Jeg vil anbefale at du lægger et HEB eller IPE stålprofil op og omstøber det

 Certificeret Statiker

stolper, krydsfiner osv. har jeg liggende.

tager selvfølgelig alle oplysninger med et gram salt, da jeg kun tager dem som vejledning, dimensioner osv. skal selvfølgelig passe sammen. men nu har jeg en guide line til projektet med en ca. fremgangsmåde :-)

mange tak for alle svar :-)

Ja men det er vigtigt du får styr på hvad der skal i af armering..

Jeg synes forslaget med en jernbjælke lyder som en fin løsning..

Det kunne måske være en mulighed med en limtræsbjælke, hvis du finder en i fuld højde, så der ikke skal mures oven på den.
De findes ofte billige i brugt på DBA & GG


Vi prøver igen, i morgen --
hvis det bliver en beton overligger, tripple tjecker jeg selvfølgelig alle dimensioner osv.

en jernbjælke er bestemt også en mulighed.

en limtræsbjælke i fuld højde, her formoder jeg du mener en der går fra port åbning og er bred nok til og understøtte den rem som mine tagspær ligger på ?
isåfald skal den være ca. 42cm bred så det er nok ikke lige og finde til meneske penge.
Annonce
Nu ved jeg ikke hvad du kalder for menneske penge??
Her er en af de første limtræsbjælker der dukkede frem på DBA,
Længde 365 højde 40,5 bredde 14 til kr 800, de sidste par cm er jo nemme at klodse op, eller ligge et bræt...
http://www.dba.dk/limtraesbjaelke-brugt-limtrae/id-1026855549/

Vi prøver igen, i morgen --
Nu ved jeg ikke hvad du kalder for menneske penge??
Her er en af de første limtræsbjælker der dukkede frem på DBA,
Længde 365 højde 40,5 bredde 14 til kr 800, de sidste par cm er jo nemme at klodse op, eller ligge et bræt...
http://www.dba.dk/limtraesbjaelke-brugt-limtrae/id-1026855549/

Vi prøver igen, i morgen --
Det var faktisk så ikke så galt endag 👍 må lige søge rundt hvordan og hvorledes. Og skal også forbi den lokale xl-byg og hører dem da jeg plejer og handle der.
Det var faktisk så ikke så galt endag 👍 må lige søge rundt hvordan og hvorledes. Og skal også forbi den lokale xl-byg og hører dem da jeg plejer og handle der.
Det var faktisk så ikke så galt endag 👍 må lige søge rundt hvordan og hvorledes. Og skal også forbi den lokale xl-byg og hører dem da jeg plejer og handle der.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også