Nem/billig mørtel til pudsning af kældervæg fra 1930'erne

Jeg skal til at have pudset mine vægge op med et lag fra 0,5 - 2 cm (uden cement går jeg ud fra?). God gammel lidt fugtig kælder uden omfangsdræn. Jeg leder efter et produkt hvor jeg bare skal blande vand i og som ikke koster 500+ per pose. Gerne under 100 kr. Hvad vil i anbefale, som jeg kan købe i den lokale byggehandel? Gerne noget med et nogenlunde finish så jeg ikke skal bruge yderligere produkter (jeg tænker på finpuds). Maler med weber Cempexo til sidst.

 

 

 

<style type="text/css"> </style>

<style type="text/css"> </style>

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er væggen bygget op nu?

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Det skulle jeg selvfølgelig have skrevet. For det meste er den nederste 1/2 meter støbt fundament, derefter kommer der mursten som er pudset. Nogen steder fundament i fuld højde. Fundamentet er jo fra 30'erne og er temmelig porøs. Jeg har fjernet det løse og repareret med en billig KC mørtel, nogen steder med cement. Det ydereste pudslag, som er det jeg skal lave nu er meget, meget porøs - indeholder nok slet ingen cement,

Bastard mørtel ville jeg bruge. Blandet 1:3:5, cement, bakkemørtel, grus. Det har jeg selv gjort

Man skal helst bruge samme materialer som de oprindelige. Det var først fra ca. 1960 at man blandede cement i kalkmørtelen. kalkmørtel er mere fleksibel end cement mørtel. Det er årsagen til at gamle huse kan holde selv uden ret meget sokkel. Her er en forklaring, godt nok fra en leverandør
Så brug kalkmørtel med højst 5% cement (20:1 rumfang forhold)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det du skal købe nede i byggemarkedet er i sække:

0-2mm strandmørtel til det sidste tynde lag (finpuds) - 15 l. koster ca. 50,-
0-4mm bakkemørtel til reparationer og tykke lag - - 15 l. koster ca. 50,-
Cement - bare tag den billige - - 25 kg. koster ca. 40,-

Kalkmørtel er ætsene hvorfor det er en god ide at bruge vandtætte arbejdshansker.

Du starter med at rende løstsiddende puds af. Fej væggen og gør den fugtig der hvor du vil starte. Nu pudser du op med 0-4 bakkemørtlen til der mangler ca. 5mm. Store huller repareres med flere lag. Til sidst, når du har været hele vejen rundt med bakkemørtlen, slutter du af med et tyndt lag ca. 5mm finpuds (0-2mm) strandmørtel. Begge mørtler iblandes højst 5% cement - ved reparation af fuger kan du gå op til 10% cement.

Brug et stort ståltrækkebrædt til at "trække" mørtlen på nedefra og op og en lang ret ting f.eks. et vaterpas til at rette af med. Det inderste lag af grovpuds behøver ikke at være særlig fint glittet - jo grovere jo bedre hæfter finpudsen. Brug et glittebrædt til finpudsen og efter den er blevet lidt stiv et fugtigt pudsebrædt til den sidste finnish. et flot resultat kræver øvelse - den får du efterhånden :-) God arbejdslyst.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også