Stifte virksomhed for at få håndværkerfradrag

Hej alle

Har lige et tænkt eksempel - måske dumt tænkt eksempel - , som jeg godt kunne tænke mig at få belyst om den holder?

Vi er ved at renovere hus herunder efterisolere. Min kone er selvstændig og har CVR nummer. 

Kan jeg blive "ansat" ved hende og energirenovere vores hus, vi sender en regning fra konens firma til os, som vi betaler og derfra få håndværkerfradrag på de 2 x 12.000 kr?

Umiddelbart går den vel ikke og der skal jo også svares skat af lønindkomsten så der er vel stort set ingen vinding ved det, hvis overhovedet noget vinding overhovedet. Men jeg tænker der sikkert er andre der har tænkt tanken før mig og som har regnet på eller blot ved om den holder / ikke holder?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, du har ret i at den umiddelbart ikke går! :-)

Du kan ikke få håndværkerfradrag for ydelser udført at en, der har fast bopæl i helårsboligen. Det står der under betingelserne for håndværkerfradraget 2016 på Skats hjemmeside.

Sjaellands-Ejendomsservice.dk - Se her.

Tak for hurtig svar 

Det er da en rigtig god ide, du har fået (ironi kan forekomme).

Håndværkerfradraget har en skattemæssig værdi på ca. 33% af udgiften til løn. Så med en udgift på kr. 12.000 sparer du så ca. 4.000 kr. i skat.

Nu skal du så beskattes af de tjente kr. 12.000 og det koster dig mellem 33% og 52% i skat afhængig af, hvad du ellers tjener. Men lad os bare sige ca. 50% svarende til kr. 6.000.

Netto har du altså en udgift på kr. 2.000 (4.000-6.000) på ideen.

Så gør endelige det, så tjener alle vi andre skatteborgere de kr. 2.000 :-) du skal af med ekstra i skat.

Spøg til side, nej det er desværre ikke en god ide.

Hej Henrik.

Tak for dit svar. Som jeg hvis også skriver så kan har jeg selv tænkt at grundet man skal svare skat kan det nok ikke svare sig. Men det kunne jo være nogle ting der ikke var undtænkt men fint.

Det er som med andre ting - lyder det for godt til at være sandt så er det det nok ikke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis