dimmer tilslutning

De her gamle fasereguleret dimmer skal skiftes til

 Type: 65-410 Universal RCL lysdæmper, ohmsk/kapacitiv/induktiv belastning, 100-1400 VA - See more at: http://www.niko.dk/catalog/193#sthash.pH2ki6h8.dpuf.

 

Lige umiddelbart burde det være simpelt nok,men syntes nu ik rigtigt det funker.

Jeg har trukket en nul til den nye dimmer. og derefter har jeg taget fjedertrykkets to ledninger den ene monteret på den regulerbar fase og den anden ledningen ved jeg ikke hvor jeg skal montere.

Umidelbart kan jeg se at trykket skal monteres mellem klemme 3-4. 

men da den ene skal monteres på sympolet reguler fase, så er der kun en ledning tilbage.

 

så er lidt forvirret.

skal der evt. trækkes ny installation før det kan lade sig gøre?

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Belastningen skal tilsluttes på klemmerne mærket N og signaturen for variabel belastning. Afbryderen skal tilsluttes 3 og 4 evt. tilsluttes der også en på 3 og 2. 3 er com/fælles. Du kan se tilslutningerne på diagrammet.

fase
Problemet er der umiddelbart ikke er en nul og kun ren lysstyring via ledningen der tænder lampen

Den nul der er tilgængelig kommer via forsyningen til stikkontakten.
Skrev du ikke i dit første indlæg at du havde trukket en nul frem til lysdæmperen? Hvad mener du med, at den tilgængelige nul kommer via forsyningen til stikkontakten? Den nul, der er i lysdæmperen og i lampen, er vel fra samme gruppe eller hvordan.

fase
De originale lysdæmpere der er sat op er uden nul. Dvs der var ikke en nul tilgængelige. De nye lysdæmpere skal bruge en fast forsyning som jeg har trukket via den eksisterende stikkontakt, der sidder sammen med de 2 andre afbryder. Den fase er så kun brugt til stikkontakten. Den fase der sidder i afbryderen er den fase man regulere lyset ved. Og er forsynet fra en anden gruppe.
Annonce
Mener du i fuld alvor, at der er to grupper i den installation, du er i gang med? Altså en i afbryderen og en i stikkontakten? Og at du har tilsluttet nullen fra stikkontakten til din lysdæmper? Hvis det er tilfældet har du et problem, for nul og fase skal naturligvis tilhøre samme gruppe. Lad os høre, hvis det er forkert opfattet.

fase
ja jeg ved man ik må blande grupperne, men det tror jeg den forrige elektriker har gjort. problemet er at det kabel det 3x1.5 der forsyner stikk. ikke er tændt. der er et tavlerum jeg ikke kan komme til, grundet kunden har fyldt rummet med stole. som han selvfølgelig skal have fjernet når jeg kommer næste gang. så installationen er kun midlertidig. men har taget fasen fra afbryderen og nullen fra stikkontakten, og det har jeg kun gjort fordi jeg ikke kunne nå at lave det ordentligt. igen er jeg ikke 100% på der er to grupper, da jeg ikke har mulighed for at teste det før næste gang, men det virker sådan

For at afgøre om det er to grupper kunne du måle om der er 400V mellem faserne. Hvis der er det er det med sikkerhed to grupper. Er det ikke nogen spændingsforskel, er det ikke noget bevis for, at grupperne er forskellige. Du må også kunne se, om der er en lus mellem afbryder og stikkontakt, hvis der er det, er det samme gruppe. Du bør naturligvis insistere på at kunne komme til tavlen for at kunne lave installationen. Undskyldningen med stolene dur ikke.


fase
Nej den med stolene dur ikke, har dog ikke målt om der er 400V mellem dem. det kunne jeg jo gøre.

har dog installeret en alm led skydedæmper som virker uden problemer på den ene afb.

Jeg vender lige tilbage når jeg har lavet det 100% og efter reglerne selvfølgelig

Ellers er det jo bare at skille installationen fuldstændig ad.
Ja skyde lysdæmperen bør virke, men ledningerne fra afbryderen skal ikke have nogen fase for at virke. Bare de to ledninger fra afbryderen skal forbindes til den nye lysdæmper. Lampen, eller hvad der nu var tilsluttet, har jo virket før. Det eneste du mangler er nullen, som du har fisket fra et andet sted. Så du bør kunne få det til at virke. Og så skal du undersøge om, nullen kommer fra samme gruppe som fasen.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis