Hjælp til opbygning af skråvæg?

Hejsa

 

Jeg har revet to vægge i et rum ned på 1.sal, og skal nu til at opbygge skråvæggen og vægen mod gavlen. 
Taget er de oprindelige betontegl og huset er fra 1965
Jeg går og tygger på valg af isoleringstype (Hør/Hamp/mineraluld/Træfiber) og i den forbindelse er jeg faktisk blevet i tvivl om den opbygning jeg har tænkt mig, er hensigtsmæssig.. derfor denne tråd:-)

 

Jeg påtænker at ville gøre således set Udefra: 

  1. Vindkasse af krydsfiner/OSB eller lign. som går ca 60cm op ad isoleringen, denne fuges på kanterne, så den er tæt.monteret enten op mod lægterne, eller to/tre cm fra.. hvad mener I?
  2. Isolering mellem spær 150mm (måske så kun 120, da jeg fik at vide, at jeg ikke måtte isolere helt ud til lægterne) 
  3. dampbremse (Hygrodiode)  (Hvis det kun er 120 yderst kommer den måske lige lovlig langt ud i konstruktionen?) 
  4. Lægter på tværs med 45mm isolering mellem sig. (her er så plads til el og vandrør)
  5. 1x Osb/krydsfinér 
  6. 1x Gips 


 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er nu blevet helt i tvivl, om der skal sættes undertag op? jeg kan jo ikke komme udenpå spærrene? giver den nogen mening, at montere en sådan mellem spær? og så isolere op til?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har gravet lidt mere i det.. og påtænker nu at lave det som først angivet. med 150mm+45mm krydset på.
Jeg tænkte nemlig at jeg kunne sætte et forskallingsbræt indvendigt på spærene så de går fra at være 15cm, til 17cm .
burde det ikke give mig nok luft så jeg kan lægge 145mm isolering imellem dem, dampbremse, lægter og 45 mm.
Det giver mig ventilationen, som er mellem tegl og lægte+2-3cm ventilation mellem isolering og taglægte.


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Er dine tegl ikke understrøgne?
Har du åbnet så du kan kigge til dem?
Med den alder som de har ville jeg nok overveje en udskiftning og så få hævet afstanden, så der er mere plads til isolering samt et fornuftigt undertag.

 Aldrig gå ned på udstyr!

Hej Borst

Ja, der er helt åbent ud til teglene nu:-)

jo, teglene er understrøgne med bitumen. dette påtnænker jeg at reparere, der hvor der er utætheder.
Flere (tømrer+bygningsingeniør)har sagt at teglene ikke fejler noget, så jeg vil ikke (og har ikke råd til) udskifte dem, før om så lang tid som muligt:-) enig, det ville være optimalt.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvor meget af loftet bygger du om? Der er jo krav i BR15 omkring efterisolering hvis det er rentabelt (men du sniger dig nok under det hvis det kun er et/to værelser).

Skifter du taget ud er det næsten helt sikkert et krav at isolere bedre - men alt andet ville nok også være dumt
http://krav.byggeriogenergi.dk/belaegning-paa-skraat-tag-udnyttet-tagrum
Det er ét værelse. Men jeg påtænker at lave resten, på sigt..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis