Efterisolere under gulv

Hej Alle LDS'er
Jeg har været fra siden i nogle år, men har nu igen brug for nogle kompentente input. 
VI er flyttet ind i "nyt" gammelt hus.(huset er bygget i etaper fra 1850-1950) og er ved at renovere huset i etaper. Vi skal til at ændre en stue til at skulle være et køkken.i stedet. Da vi tager et par gulvbrædder op er der (selvfølgelig) ingen isolering under gulvet og ca. 20 cm fra gulv til sand. 
Vi overvejer lidt hvordan vi får opbyggget gulvet bedst og gerne uden det bliver alt for dyrt. 
1: Grave ud til ekstra isolering, udlægge polystyrenplader og støbe betongulv med trægulv.
Som udgangpunkt ikke med gulvvarme for at holde udgifterne nede. 
Hvor tyk er det man normalt støber betongulv i dag (10,12 eller 15 cm) og skal der være rionet i?
2: Grave en lille smule af og udlægge trykfast gulvisolering f.eks. som Sundolitt S150 og udlægge svømmende gulv direkte på sundolitten uden betongulv og igen med trægulv,
Trægulv vælges for at undgå gulvet bliver for koldt uden gulvvarme. 
Min bekymring ved at grave ret meget ud er hvis der skal til at laves ekstra understøbninger under skillevægge.
Varme til radiatorer er ført rundt under nuværende gulv. 
Er der nogen der har erfaring med løsningsmodel 2 hvor man ikke anvender beton. 
Isolering imellem bjælkerne mener jeg ikke man kan uden risiko for skimmel osv. 
Håber I kan hjælpe.
Lidt billeder vedlagt  

 

 

 


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor dybt kan du grave uden at komme under fundamenter?

Jeg ville støbe gulvvarme slanger i betonen lige meget hvad. Du behøver jo ikke bruge dem.

Du kan også overveje at bruge grå flamingo (Med grafitstøv) Det isolerer 20% bedre så du kan gå fra at skulle isoloere med 300mm til 225mm relativt billigt.

Angående løsningen uden beton. Jeg har ikke kunnet finde noget negativt nogle steder. Har ledt en del. Men jeg er selv lidt skeptisk anlagt, og du skal jo have et køkken stående på flamingoen, så jeg ville gå efter ca. 7 cm armeret beton hvis jeg var dig. Det giver dig ikke radon sikring, men den får du fra din dampspærre hvis du omhyggeligt klæber den op bage lister langs kanter.

Hvis du vælger at udlægge slanger og kun har 7cm beton, så læg slangerne nederst med rionettet ovenpå.
Jeg ville vælge 10 cm beton, men støb nu de varmeslanger ned, de koster ikke mange kr. og fortryder du en dag at du ikke valgte gulvarme, er det nemt at etablere..

Fantastisk så flotte dine strøer ser ud, der må være meget tørt under gulvet (der er da fordele ved et uisoleret gulv)

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for hurtigt svar CSM.

Jeg skal have undersøgt skillevæggene her en af dagene.

Jeg kan nemlig heller ikke finde nogen dårlige ting ved gulv uden beton, men gulv med beton er vel "den sikre" løsning.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Ja Jens der er knastørt under gulvet. Huset lægger godt hævet under omkringliggende terræn og bjælkerne er understøttet af marksten pr. 1,5 meter så der har sikkert ikke kunne vandre fugt op i dem som hvis man brugte f.eks. teglsten.

Alle jeg har talt fraråder meget krafigt isolere imellem bjælkerne fordi man så ændre væsentligt på konstruktionen samt jeg stort ikke har mulighed for at etablere en ordentlig damspærre eller fugtspærre under strøerne som nogen skriver man skal hvis man vælger at isolere imellem bjælker. Jeg vil meget nødig undgå at stå med et fugt/skimmel problem om 2-3 år (eller værre måske ikke engang vide, at skimmel trives i stor stil under mit gulv)

Der er nok en go ide med de varmeslanger. kører man så Indløb/udløb for gulvvarme hen hvor radiatorer står idag som "fremtidssikring"?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej

Kunne novopan spånplader med spor være en mulighed som gulvvarme?

i ville have gulvvarme

brugte jeg i mit køkken og papiruld som isolering i de tomme rum mellem bjælker.

Skal dog siges jeg har opvarmet kælder under.
Så et et andet scenarie
Annonce

Lav en prøvegravning først, for at finde underkanten af fundamentet, så ved du hvad du har at holde dig til. De forskellige etaper kan god have forskellig fundamentsdybde.

Du skal ikke være bekymret. Hvis du ikke skal lægge fliser på gulvet, kan du sagtens undvære betonen ovenpå flamingoen.

Når jeg støber er det 100mm med 6mm rionet - og som tidligere anbefalet: Forbered gulvvarmen og støb slanger ned når du er i gang.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tak begge

enig ift. prøvegravningen et par steder må være vejen frem.

Hvis jeg vælger løsning uden beton så er varmefordelingsplader jo en mulighed senere hen.

"Vifixerdet" når du støber gulv er det så med selvnivelerende beton eller hvad det nu hedder eller hvordan styrer du det ift. højder (25 m2 rumstørrelse). Det lyder til du har gjort begge dele "vifixerdet" - både med eller uden beton. Hvad synes du gav det bedste resultat og hvad synes du var den bedste løsning.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Jeg støber med alm. beton som jeg selv blander op til 30m2. Selvnivelerende beton skal også rettes af i modsætning til hvad mange tror - det er bare nemmere.

Jeg sikrer at flamingoen til den lune ramme 30-50 mm bred og 100mm høj ligger helt præcis i samme højde, som betonen skal være. Det er let hvis flamingoen er lagt helt perfekt. Så afretter jeg med en 3m retholt og en 100x100x100 mm klods, som jeg flytter efterhånden. Retholten hviler på den lune ramme og klodsen. På den måde kan det rå gulvs rethed holdes inden for +/- 3mm. Er der steder hvor det er løbet lidt fra mig, hakker jeg betonens højeste punkter af med en spade ca. 12 timer efter støbning.

Jeg bruger kun beton hvor det kræves i forhold til gulvbelægning. Begge løsninger giver super resultater, hvis man er meget omhyggelig med at få flamingoen lagt helt i vatter til at starte med. Der er ingen grund til at lægge beton under trægulve.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Så fik jeg delvis fjernet gulv og bjælker under gulv. Enkelte bjælker var meget rådne, så det var nok et meget godt tidspunkt at få dem taget op på. Selvfølgelig er de gamle varmerør ført under gulv. Dem må man vel principielt ikke støbe hen over? 

Ligeledes står den ikke bærende skillevæg på nogle tværgående bjælker, som er lagt af på en bentonstøbning. Jeg kan vel godt understøbe skillevæggen 5-6 steder og derefter bortskære tværgående bjælker når den er understøttet?

 


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Så fik jeg delvis fjernet gulv og bjælker under gulv. Enkelte bjælker var meget rådne, så det var nok et meget godt tidspunkt at få dem taget op på. Selvfølgelig er de gamle varmerør ført under gulv. Dem må man vel principielt ikke støbe hen over? 

Ligeledes står den ikke bærende skillevæg på nogle tværgående bjælker, som er lagt af på en bentonstøbning. Jeg kan vel godt understøbe skillevæggen 5-6 steder og derefter bortskære tværgående bjælker når den er understøttet?

 


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis