Isolering hør, træfiber vs mineralud

Hej

Jeg skal renovere et rum på 1.sal hvor jeg kommer helt ud til teglene, på den væg der er den vej, den anden ydervæg er mod nord-gavlen på huset.

Min tanke er at lægge 150mm isolering mellem spær ( det er den plads der er ud til lægterne) og så en gang lægter indvendigt med 45må imellem = små 200mm i alt.
Jeg har nu kigget lidt på alternative materialer, primært hær/træfiber.
Egenvinding.dk forhandler hørisolering, og anbefaler at jeg bruger dette, ssjovt nok. De siger det bør laves uden dampspærre.
Homatherm (træfiber) anbefalet deres batts. De anbefaler dog en dampbremse..

Nu ville jeg ligger høre jer ad, om det er nogen erfaringer?

Jeg kan godt lide tanken om at huset kan ånde, det var det der var startskuddet til at undersøge alternativer til de traditionelle tætte konstruktioner..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dvs. du ikke har undertag? I såfald ville jeg ikke isolere ud til tegl uden dampspærre/dampbremse. Den kondens som kommer når fugten indefra kommer ud og kondensere på dine tegl, kan jo ikke så nemt komme videre. Så bliver isoleringen våd. Du bør nok som minimum have en dampbremse.
Tak for svar😃
Der vil blive isoleret ud til taglægterne, så der er ventilation op ad teglene, er det ikke nok? Der vil jo reelt være bølgetoppens plus en lægtes afstand mellem isolering og tegl.

Én af forhandler nævnte at jeg kunne sætte en masonitplade fast mod taglægterne, er det mon ment som en form for underlag?
Og nej, ellers er der intet undertag.
Jeg havde planlagt at lave vindkasser af krydsfinér/lign. Som kommer ca. 60 cm. Op, igen stødt op mod taglægterne..
Dette var for at holde vinden over isoleringen..

Kommenter endelig😃

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg mødte engang en meget vis kvinde, der sagde at hvis ikke man havde noget positivt at skulle have sagt, så skulle man helt lade være... Og det passer fint, for jeg vil helst ikke sammenlignes med den bedrevidende overlærer med løftet pegefinger. ;-)

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Her er ikke nødvendigvis behov for positive kommentarer..
Men jeg ønsker derimod input fra alle der har noget klogt at sige😃
Så bud ind.. jeg er åben for kommentarer.. jeg ved ikke meget om det, synes blot tanken om at undgå at lukke fugten inde, i et hus der er bygget til at være utæt (gammelt), lyder fornuftig..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der skal være luft under lægterne. Isoleringen må ikke røre ved. I værste tilfælde er der råd og /eller svamp i spærene inden du opdager det.

Der skal være ventilation i/ved kippen, så du sørger for skorstenseffekten i hvert enkelt spærfag, så al eventuel fugt bliver ventileret ud. 5cm fra overkant isolering til overkant spær er normalt. Lægterne blokerer den fri luftstrøm, og bør derfor ikke regnes med. Hvad der ryger henover i mellemrummene på tagstenene/pladerne er ikke nok, og forhindrer heller ikke lægterne i at trække fugt fra isoleringen. Jeg ved ikke helt hvilke egenskaber hør har der. Men mineraluld kender jeg, og det holder på fugten - de mange skimmelsager siger det samme.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce
Tak for svar😃
Jeg har spær på 150mm. Så her bør jeg "kun" lægge f.eks. 120mm isolering ind?

Jeg ville gøre således set Udefra:
Isolering mellem spær 150 (måske så kun 120, nu)
dampbremse
Lægter på tværs med 45mm isolering mellem sig. (Hvis det kun er 120 yderst kommer den måske lige lovlig langt ud i konstruktionen?)
1x Osb/krydsfinér
1xGips

Lyder det fornuftigt? Uanset isoleringstypen?
Hør skulle kunne optage og afgive fugt bedre end mineraluld.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg laver altså lige en tråd vedr. opbygningen, for denne tråd var jo tænkt som en snak om materialerne :-)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Når man laver så tyk et isoleringslag som man ønsker nu til dags, (komfort / energipriser) så bliver tagstenene og rummet lige under meget koldere and det gjorde i gamle dage. Det er måske lidt forkert formuleret for dengang var det også koldere indenfor, men ialtfald større temperaturforskel om vinteren. Den varme luft der siver igennem alle materialer, kondenserer på ydersiden enten i isoleringen eller på undersiden af tagmateriale. Så kan nogle materialer måske indeholde mere end andre.
I en uheldig periode med frost om natten og sol om dagen, får du istapper der hænger på undersiden af tagstenene. Solen skinner om dagen som smelter en del så isolering bliver våd, hen på eftermiddagen er der varmt derinde, så der fordamper meget som sætter sig igen om natten. Jeg har set et eksempel på det, godt nok i en stald, men princippet er det samme. Der løb vandet ned fra loftet og ned ad væggene væggene.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Tak for bud. jeg forstår godt det du skriver, og ja, det giver jo egentlig mening, selvom jeg ikke havde forudset det så voldsomt:-)
Men er det for at gøre opmærksom på at der skal undertag op? eller hvad tænker du?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Dampspærre

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også