Filler til plankebord i egetræ?

Hej,

Vi har købt et plankebord i egetræ, men desværre har det fået store sprækker. Firmaet der solgte det har vist sig som et dårligt bekendtskab. Der er ingen hjælp at hente :-(

Jeg vil gerne forsøge med en træfiller inden det får noget olie, i håbet om at det igen kan komme til at ligne et bord til 12000kr. Hvilken filler kan I anbefale til eg, der kan optage olie?

Tak.

Mvh
Kasper

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træ det arbejder jo - er der meget tørt i jeres hus ?, kan det jo være det, der er problemet. Hvor har i købt det?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er ikke specielt tørt i vores hus. Jeg vil sige at luftfugtigheden er normal, hvad så end det er.

Jeg tror nærmere at det er et spørgsmål om at træet ikke var færdigt med at tørre på fabrikken før de brugte det til vores bord.

Jeg er vant til at arbejde i træ og det her tilfælde er helt galt. Vi har forresten en egetræstrappe lige ved siden af, der ikke har givet sig en millimeter. Nej bordet buer så meget i den ene ende efter 9 måneder at hovederne på skruerne til ben og tværstivere knækket af...

Jeg ønsker ikke at hænge firmaet ud offentligt, men man kan kontakte mig i en pb for navnet.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er ikke sikkert at træet var helt "møbeltørt" ( 8 - 10%) mener jeg at huske.

Den filler du ønsker dig der kan modtage olie tror jeg desværre du skal lede længe efter.

Det vil aldrig blive pænt "set med mine øjne" men vi er som bekendt så forskellige.

Er du sikker på at dit bord har fået samme behandling (overflade) på begge sider?

Træ er en "levende eller organiskt materiale"


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Kunne man ikke lave sådan en butterfly joint, som de kalder det i usa? 


Tidligere kongelig priviligeret tømrersvend

Jo måske?

Jeg ved dog hvor meget spræl/spænd der kan være i (planker)

Lidt uhyggeligt at tænke på 1. gang jeg oplevede dette, for rigtig mange år siden.

Så er træet enddnu ikke tørt nok vil det næppe kunne holde?

Dekorativt eller ej.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Træet har sikkert ikke været møbeltørt. Jeg ved at firmaet brugte en filler på deres borde, men vi er ikke lige på talefod...noget med at de ikke bryder sig om kunder der kan finde på at henvende sig efter at varen er leveret... ;-)

Bordet har kun fået oliebehandling på oversiden fra firmaet. Det er også i den retning det buer.

Kunne man forestille sig sådan et butterfly joint på bagsiden for at stabilisere flængerne? Noget lim ned i sprækken og så afslutningsvis en filler på til sidst? Jeg kan godt leve med farveforskellen. Hellere det end børn og syltetøj der passerer sprækkerne i bordet.

Jeg ville sætte stor pris på et mærke eller forhandler af en filler. Hvis I kan anbefale nogen.

Mvh
Kasper

 

Du har 2 års reklamationsret på dit bord så inden du begynder på halve løsninger så kom igang med pennen.

René

Der er nogen som fylder revnerne op med glasklart plastic halløj. Se de links som lars har postet i denne tråd. www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/206089
Ved dog ikke om det kan købes her hjemme et sted, eller om man kan købe noget hærder her hjemme. For den må de desværre ikke sende med fra den hjemmeside.
Men har set mange plakeborde på nettet, hvor de har fyldt revnerne ud med sådan noget, og det ser rigtig godt ud.
På den anden side kan jeg også rigtig godt lide de butterflies som man kan stemme ud til at ligge i. Netop grundet den kontrast man ofte vælger, så de fremstår som en lækker detalje. Men det ene behøver jo ikke udelukke det andet.

Snedkerens trylletrick, er at fylde revnen med almindelig snedkerlim, herefter slibe let henover, således træstøvet ligger sig i det øverste lag af limen.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også