Punktfundamenter / Støbning af stolper

Hej

Jeg er løbet ind i en lille udfordring. Jeg skal have en havelåge midt i min hæk, det betyder desværre at de 2 stolper - på hver side af lågen - skal stå selvstændigt og ikke har nogle andre stolper til at tage trækket fra lågen.

Jeg har derfor anskaffet mig et par betonblokke (H:40cm B: 30cm) med et hul i toppen på Ø35mm. I det hul har jeg sat en stolpesko i, og omstøbt den med weber's stolpebeton.

Det dur bare ikke.. Beslaget/stolpeskoen sidder så løst, at jeg kan vrikke/dreje det 1 cm til hver side.

Alt dette resulterer i at havelågen hænger og generelt virker vakkelvorn 

Hvad gør en klog man?

Selv betonblokken står fint og stabilt fast, skal jeg hugge det nye beton af, og fjerne stolpeskoen og skrue et nyt beslag fast i blokken? Og hvilket?

Jeg har kun mulighed for at grave ca. 40 cm ned (der ligger beton fra en gammel trappe) Skal jeg støbe min stolpe med stolpebeton i den dybde eller er det nytteløst?

Her er vedhæftedet et billede, tag jer ikke af overfloden af beton, jeg prøvede at give den en gang mere da jeg fandt ud af det sad løst.

http://picresize.com/images/t2016-08-19_093427.jpg

Jeg er åben for alle ideer

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Når du ikke kan komme mere end 40cm ned ville jeg få fat i noget lågestolpe i galvaniseret stål. Mange fraråder at nedstøbe træstolper. Men en jernstolpe i fuld længde med en god klump beton omkring så ville jeg tro at det holder. Ville helt klart gerne ha været længere ned. Her er eksempler på jernlåger. http://www.jernhegn.dk/ Men ellers den lokale smed skulle kunne lave noget efter dine mål. Hvis du ikke kan svejse.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej igen.
Jeg fandt dette på en svensk hjemmeside. Om at støbe stolpen selv. Gjut grindstolpen själv

Du kan själv gjuta grindstolpar av cement. Först gjuter du fundament direkt i marken, där stolparna ska stå. I fundamentet ska armeringsjärn, som är lika långa som stolpens totala höjd, gjutas fast. Därefter gör du en gjutform av trä. Vill du ha reliefmönster i stolpen, klär du formens insida med plywood och/eller trekantslister. Varje utbuktning i formen blir mönster på den färdiga stolpen. Glöm inte att göra uttag i formen för gångjärnen, så att du kan gjuta fast dem samtidigt. Fyll formen med cement och låt bränna ordentligt. Gjut sedan täckplattan på samma sätt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis