Understrygning/under af tegltag.

Imellem mit murede udhæng og tagteglene, skal der puttes et eller andet ind.
Er der nogen der ved hvad det er. Jeg har set på andre huse at det ikke er ren mørtel, som Tegl 36 ellers foreskriver.

Der må være en murer et eller andet sted der ved et eller andet. Evt en Bornholmer ved navn Hr. Olsen.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at vide det vil jeg tro at der er tale om en almindelig mørtel blanding som man også anvender mellem murstenene..

På mit hus ser det ud som om det er samme materiale der er anvendt. Farve og udseende virker meget ens.

Det skal siges at mit tag er et helt almindeligt tysk tegltag og muren er en helt almindelig teglsten, mørtelen er en strandsands mørtel. Blandingsforholdet mellem mørtel og cement kender jeg ikke.

Men om det helt er tilfældet ved jeg ikke.

MVH Njord
Citat fra PeterR

Imellem mit murede udhæng og tagteglene, skal der puttes et eller andet ind.
Er der nogen der ved hvad det er. Jeg har set på andre huse at det ikke er ren mørtel, som Tegl 36 ellers foreskriver.

Der må være en murer et eller andet sted der ved et eller andet. Evt en Bornholmer ved navn Hr. Olsen.


Hej PeterR.

Jeg må vide nogle flere detaljer vedrørende dit udhæng.
Hvis jeg har forstået det ret er det du kalder et muret udhæng, det vi kalder en gesims som normalt udkraves med mursten som murers ud i forhold til det murværk som ellers danner fasade på huset.
Hvis det er det,kender jeg ikke andre metoder end mørtel blanding 1:6
altså 1 del cement til 6 dele mørtel i denne blanding kan blandes lidt murer grus for at gøre den grovere,når mørtelen er kommet i sprækken mellem mur og tegl vaskes det let evt.med en radiatorpensel.

Jeg ved ikke om det er svar på dit problem?
Hvis ikke må jeg have nogle flere detaljer.

mvh.milton
Jo, det er som du beskriver, et byhus (fiskerhus), med gesimser.
Det der mørtel, er det med 6 eller 9 % kalk.
Og murergrus, er det det samme som støbegrus ?. Har ikke lige se betegnelsen nogen steder syntes jeg.

Jeg spørger selvfølgelig da det er rimelig fatalt at det er det rigtige. Men son Njord skriver, så ligner det meget alminde bakkemørtel på mange huse, hvad jeg ikke tror det er.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Støbegrus ken der jeg ikke, men mon ikke det er det vi andre i Jylland kalder Støbemix og bare skal blandes op med cement for at være klar til at støbe med.

For god ordens skyld vil jeg lige sige at på mit hus er der tale om en strandsandsmørtel og følgeligt også i forbindelse med teglstenene.

Venligst Njord

MVH Njord
Citat fra PeterR

Jo, det er som du beskriver, et byhus (fiskerhus), med gesimser.
Det der mørtel, er det med 6 eller 9 % kalk.
Og murergrus, er det det samme som støbegrus ?. Har ikke lige se betegnelsen nogen steder syntes jeg.

Jeg spørger selvfølgelig da det er rimelig fatalt at det er det rigtige. Men son Njord skriver, så ligner det meget alminde bakkemørtel på mange huse, hvad jeg ikke tror det er.


Hej PeterR og andre.

Du kan vælge bakkemørtel 6% eller strandmørtel 6,6%
forskellen på de to mørtler er naturligvis farver men også grovheden.
Strand mørtel er lysgrå og meget fin korn størrelse 0,02 og skal derfor blandes med murer grus som også kaldes pudsegrus kornstørrelse 0,4

bakke mørtlen er rødlig og med korn størrelse 0,4 altså som nævnt grovere.

Og Njord det er ikke som I i jylland kalde støbe mix,det kender vi også
det bruges til andre opgaver end den der her er tale om smile :wink:

Håber at dette er ok

mvh.milton
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis